Hoe het allemaal begon
In de zomer van 2015 heeft een dertigtal bewoners het initiatief genomen om het Buurtplatform Wedren- Julianapark op te richten. Dat kwam niet zomaar uit de lucht vallen. In de jaren daarvoor had een aantal van deze bewoners zich al verenigd in hun verzet tegen de grootschalige plannen voor een skatebaan in het Julianapark. Door hun inzet werden de plannen omgebogen tot de huidige buurtvriendelijke skatebaan. Ook was er sprake van overlast en vernielingen in hetzelfde Julianapark. Verder van een voortgaande concentratie van kamerverhuurpanden in de buurt met alle gevolgen van dien.
Toen er plannen kwamen voor een mega- bioscoop op de Wedren begrepen de bewoners dat de krachten gebundeld dienden te worden. Er werd gekozen voor een verenigingsstructuur met betalende leden, die op de jaarlijkse ledenvergadering het beleid en daarmee de activiteiten van het Buurtplatform bepalen. Vanaf de start zijn er zo’n 180 trouwe leden.
Waarvoor is het Buurtplatform opgericht?
Eindejaar 2015 werd het Buurtplatform officieel opgericht. In de statuten zijn de doelen opgenomen: de cohesie in de buurt vergroten; de veiligheid en de leefbaarheid in de buurt vergroten en behouden; het historisch karakter van de buurt waarborgen.
Werkwijze
Als bewoners op bovengenoemde terreinen iets willen dan ondersteunt het Buurtplatform dit. Dat kan door advies te geven, ervaringen door te geven of bewoners in contact te brengen met instanties die in een bepaalde zaak iets kunnen betekenen. Een recent voorbeeld hiervan is n de Sweersstraat De bewoners klaagden over op de stoep geparkeerde fietsen en soms auto´s. Rolstoelgebruikers hebben moeite hun voordeur te bereiken. Bewoners hadden het gevoel dat ze van het kastje naar de muur gestuurd werden. De bewoners benaderden daarop het Buurtplatform. We maakten een plan met buurtbewoners en de Gemeente, dat binnenkort gerealiseerd wordt. Fietsenrekken worden bijgeplaatst en een extra afrit naar de straat wordt gemaakt.
Maar ook kan het Buurtplatform zelf initiatieven ondernemen om de leefbaarheid te vergroten. En dat heeft het in de afgelopen jaren ook meermalen gedaan. Als voorbeeld kan worden genoemd dat op initiatief van het Buurtplatform regelmatig overleg plaatsvindt met bewoners en de gemeente onder leiding van de burgemeester naar aanleiding van de toegenomen klachten over drugsoverlast. Dit overleg heeft geresulteerd in een aantal zeer concrete matregelen om deze overlast te beheersen.
Wat is er bereikt de afgelopen 5 jaar? Een greep uit ondernomen activiteiten.
Mega- bioscoop
Naast de 4- Daagse en diverse festivals zou de vestiging van een mega- bioscoop op de Wedren weer een grootschalige activiteit in de buurt betekenen. De plannen van verschillende commerciële partijen hiervoor kwamen in 2015 naar buiten. Het is er gelukkig niet van gekomen. Dit mede door het verzet ertegen van het Buurtplatform. Uiteindelijk is er gekozen voor de 2de Walstraat.
Drugs gerelateerde overlast
Een van de redenen voor de oprichting van het Buurtplatform is het tegengaan van de drugs gerelateerde overlast rond de Wedren en het Julianapark. Het gaat om dealen, zwerven, vervuiling, onveiligheid en straatprostitutie. Door voortdurend overleg met de wijkagent, wijkmanager, wijkregisseur, en het houden van diverse wijkschouwen is geprobeerd dit binnen de perken te houden. In het park werd beter gesnoeid zodat er meer zicht was op wat er gebeurt. Er kwam betere verlichting en er werd meer gehandhaafd.
Echter in 2019 was er een explosieve toename van het aantal daklozen met in hun kielzog dealers met alle gevolgen van dien Er zijn daarover diverse gespreksrondes geweest tussen Buurtplatform, bewoners uit het gebied, ambtenaren en de burgemeester. Als eerste werd de overlast op straat strikter gehandhaafd. Verder is op basis van een door onderzoeksbureau Radar uitgebracht onderzoeksrapport een plan van aanpak opgesteld. De volgende maatregelen worden nu uitgevoerd. De opvanglocaties, het aantal opvangplaatsen en 24 uurs opvang worden uitgebreid. Er wordt structureel een groot budget hiervoor vrij gemaakt. Een jaar lang wordt een begeleider ingezet die de hulpverlening van 15 meest overlast gevende én de 15 meest zorgbehoevende mensen coördineert. De begeleiding kan dan zeer gericht plaatsvinden. Samen met woningcorporaties en anderen worden passende woonvormen ontwikkeld. Maandelijks vindt er overleg met de gemeente plaats over de voortgang en worden de resultaten gemonitord.
Verkamering en de 19de eeuwse stadsuitleg
De 19de eeuwse stadsuitleg is het enige authentieke monumentale gebied dat Nijmegen nog rijk is. Maar dit “sieraad voor de stad” bevindt zich in een neerwaartse spiraal. Voortuinen verrommelen, het straatbeeld wordt ontsierd door grote aantallen fietsen en vuilnis. Panden worden niet of slecht onderhouden en op een aantal plekken is er zelfs sprake van regelrechte verloedering. Te constateren valt dat er een directe link ligt met de explosief toegenomen verkamering. Er zijn gebieden waar hele stratenwanden zijn verkamerd. Samen met het Platform Kamerbreed en andere bewonersorganisaties uit de 19de eeuwse stadsuitleg vindt het Buurtplatform dat de verkamering naar normale proporties moet worden teruggebracht.
De kern van het gemeentelijk beleid is echter niet het stoppen van de verkamering, laat staan deze terug te dringen. Halfslachtig probeert men de overlast enigszins in te dammen. Er worden nog steeds vergunningen verstrekt. Handhaven wat betreft illegaliteit is al sinds een jaar gestaakt. Hiermee is het Nijmeegse kamerverhuurbeleid (bijna) failliet verklaard. Er loopt momenteel een procedure bij de Raad van State, door de gemeente aangespannen naar aanleiding van een uitspraak van een lagere rechter omtrent handhaving door de gemeente. De uitspraak hierover volgt binnenkort. Voor het Buurtplatform is de uitspraak van de Raad van State belangrijk. Deze kan leiden tot nieuw beleid waarin onze visie meer wordt opgenomen. Tot dan wordt er samen met bewoners bezwaar gemaakt tegen elke vergunning die verstrekt wordt. Wordt het bezwaar afgewezen dan volgt beroep bij een hogere instantie tot aan de Raad van State. Mocht het handhaven weer opgestart worden dan worden er opnieuw handhavingsverzoeken ingediend om het opsporen van illegale panden te versnellen.
En verder
Er zijn nog talrijke andere activiteiten ondernomen en opgestart. Bijvoorbeeld het regelmatig overleg met het 4- Daagse comité, het opzetten van een buurttuin, American Party, Kerstborrel, herinrichten van de speeltuin in het Julianapark, het indienen van een zienswijze op de Omgevingsvisie Nijmegen, een toekomstbeeld voor Nijmegen.
Ambities voor de komende 5 jaar of meer natuurlijk
Een buurt die tegen de binnenstad aanligt is kwetsbaar voor allerlei ontwikkelingen waardoor de leefbaarheid onder druk komt te staan. Dat is niet alleen in Nijmegen het geval. Als individuele bewoner vind je vaak geen gehoor of word je door instanties van het kastje naar de muur gestuurd. Uit de afgelopen vijf jaar is het Buurtplatform duidelijk geworden dat het daarom nodig blijft dat bewoners en Buurtplatform zich gezamenlijk blijven inzetten om de leefbaarheid in de breedste zin te behouden of te verbeteren. Continuïteit is hierbij een noodzaak. Deze gezamenlijke activiteiten leiden ertoe dat problemen vaak in goede samenwerking met de gemeente, politie en andere instanties kunnen worden aangepakt en verbeterd. De eerlijkheid gebied te zeggen dat dat niet altijd het geval is, zie de aanpak van de verkamering door de gemeente. Er blijft dus werk aan de winkel ook in de komende 5 jaar of meer natuurlijk!