Onderzoek door Erasmus Universiteit wijst uit dat gebruikers van de website nijmegen-oost.nl gemiddeld 60% meer ontmoetingen in hun eigen buurt hebben dan mensen die daar geen gebruik van maken. Jaarlijks leren inwoners via nijmegen-oost.nl gemiddeld 22 nieuwe buurtgenoten kennen. Met negen mensen zijn vervolgens vaker ontmoetingen. De helft onderneemt regelmatig activiteiten met andere inwoners die ze vinden via de site.
Het platform met de ondersteuning van lokale buurtverbinders zorgt zo aantoonbaar voor meer verbondenheid en betrokkenheid in Nijmegen-Oost.
Concept ontwikkeld door mijnbuurtje.nl
Het concept van buurtverbinders die met een aantrekkelijke drukbezochte site ervoor zorgen dat iedereen in de wijk elkaar vindt, is ontwikkeld door mijnbuurtje.nl, een sociale onderneming uit Nijmegen. Hun ambitie is ‘meer betrokken buurten waar mensen en organisaties elkaar kennen, samenwerken en optimaal benutten wat ze elkaar kunnen bieden’. Als je als gemeente, inwoners en organisaties elkaar makkelijk vindt en samenwerkt, dan zijn uitdagingen als eenzaamheid, armoede, energietransitie en omgevingswet veel beter aan te pakken, stelt Eric Hendriks, oprichter van mijnbuurtje.nl.
De opdrachtgever voor het onderzoek is het Oranje Fonds, waar mijnbuurtje.nl deelneemt aan het groeiprogramma voor sociaal ondernemers. Het onderzoek is uitgevoerd via 24 online platformen van mijnbuurtje.nl in Nederland, waaronder ook in Nijmegen-Oost.
Onderscheid: buurtverbinders
Mijnbuurtje.nl onderscheidt zich van andere apps en platformen door een bewezen community-aanpak waarbij inwoners samen met professionals opgeleid worden tot buurtverbinders. Iedere groep buurtverbinders beheert een eigen online platform waar inwoners elkaar en alles uit de buurt kunnen vinden. De eigen identiteit van de wijk of dorp staat hierbij voorop. Mijnbuurtje.nl is opgericht in 2013 en nu actief in meer dan 60 dorpen en steden in Nederland. Er zijn meer dan 500 buurtverbinders opgeleid.
100.000 unieke bezoekers
Nijmegen-oost.nl had het afgelopen jaar meer dan 100.000 unieke bezoekers, de helft van de huishoudens is lid van de site en de meeste ondernemers, verenigingen en initiatieven hebben een eigen pagina op de site waarmee ze communiceren met hun doelgroep. Maandelijks verschijnt een selectie van de online inhoud ook in gedrukte vorm in deze Wijkkrant. De site en de krant worden uitgegeven door Stichting de Wijkkrant voor Nijmegen-Oost, die met vele vrijwilligers onafhankelijk van subsidies werkt.