Sinds 23 november vorig jaar praten een tiental betrokken buurtbewoners met Woonwaarts en OBG over het bouwplan voor een groot gebouw met zorg voor 36 demente bejaarden, omdat ze van mening zijn dat het beter kan. Zie https://nijmegen-oost.nl/berichten/nieuwbouw-woonwaarts-aan-vlierestraat-kan-beter.
Een paar buurtbewoners waren toen al en zijn ook nu nog van mening dat Woonwaarts, (nét als de nieuwe buren van CPO Elzendal) de 5 meter brede ecologische zone aan de westzijde zou kunnen respecteren door op een andere plek parkeerplaatsen aan te leggen op eigen terrein. Ze hebben daarvoor sinds januari diverse alternatieve parkeerplannen aangedragen, maar kregen bij de digitale inspraakbijeenkomsten niet echt gehoor.
Vrijdag de 22e april kon een aantal buurtbewoners voor het eerst deelnemen aan een fysiek gesprek op locatie met vertegenwoordigers van Woonwaarts en OBG. Op de plek aan de Vlierestraat waar de gemeente de 5 meter brede ecologische zone heeft gedefinieerd. Buurtbewoners lieten die dag zien welke bomen en struiken ze al hadden geplant en hoe de zone zich verder zou kunnen ontwikkelen voor planten, egels en vogels. Impliciet lieten ze zien dat ze als betrokken buren met toekomstige gebruiker OBG kunnen en willen samenwerken aan de ecozone en daarnaast in de OBG-tuin voor de bejaarde cliënten.
Daarnaast werd daar gesproken over de parkeeralternatieven die buurtbewoners hadden aangedragen. Toen men aangaf dat daarbij geen bomen zouden mogen sneuvelen vertelde de architect dat hij zou gaan proberen om bij de toegang tot de parkeerplaatsen de bomen te sparen. Zeven mei schreef Helene Stafleu hierover een kort stukje op de wijkwebsite https://nijmegen-oost.nl/berichten/hoe-verder-na-de-sloop-aan-de-elzen-en-vlierestraat.
Bij deze een aanvulling op dat korte "Hoe verder"-nieuws.
Of Woonwaarts de 5 meter-zone volledig zou willen respecteren door het parkeren ernaast of ergens anders te organiseren was namelijk nog niet expliciet gevraagd. Terwijl Buurtgenoten sinds november vorig jaar daarvoor al vier alternatieve parkeermogelijkheden hadden aangedragen: Behalve verdiept parkeren achter de heg in de voortuin bijvoorbeeld ook volledig naast de 5 meter ecologische zone (mogelijk als Woonwaarts een beperkt aantal appartementen 30 cm smaller zou willen maken).
Twee buurtbewoners hebben daarop directeur Esther Lamers aangeschreven in een ultieme poging Woonwaarts uit te dagen met éen van de aangedragen parkeeralternatieven echt iets meer te doen voor de ecologische zone dan een 2,5 meter smalle strook groen. Na de presentatie van Woonwaarts’ voorontwerp op 12 mei voegden ze daar aan toe dat Woonwaarts ook een stiller verwarmingssysteem zou kunnen inzetten dan de ”goedkoopste” warmtepomp met ruisende ventilatoren. Ook schreven ze dat Woonwaarts met echt kiezen voor dit soort oplossingen de samenwerking met buurtgenoten na 6 maanden overleggen en praten op een ander, hoger niveau zou kunnen brengen. Een win-win-win-situatie met winst voor ecologie, winst voor alle betrokkenen die genieten van samen tuinieren én winst voor Woonwaarts die waardering zou krijgen voor het mogelijk maken van creatieve duurzame oplossingen. Mevrouw Lamers heeft daar redelijk positief op gereageerd met het aanbod om de wensen en overwegingen in elk geval te willen wegen.
Een andere buurtbewoner heeft zelfs een uitgebreide Open brief geschreven met een Zienswijze op het voorontwerp van Woonwaarts en zeven "mogelijkheden om het schijnbaar onmogelijk toch mogelijk te maken” (in de bouwplannen).
Deze twee initiatieven hebben er intussen toe geleid dat Woonwaarts de buurtbewoners die vanaf november meespraken heeft uitgenodigd voor een vervolgoverleg midden juni op hun kantoor om alle belangen (+ wensen en overwegingen) te kunnen bekijken en wegen.
De buurt blijft (erg) benieuwd of Woonwaarts daarbij kan en wil kiezen voor meer bescherming ecologie en stiller verwarmen.
Nu maar hopen dat deze aanvulling op het "Hoe verder na de sloop…" stukje ook kan leiden tot een aangevuld stuk in de laatste wijkkrant voor de zomer, die van begin juni.