Het kabinet begint een nieuw charme offensief om meer toeristen in NIjmegen-Oost aan te trekken. In sommige buurten zal, zoals de tweede kamer al eerder vroeg, worden bekeken of via subsidie de woningverhuur via platforms als AirBNB en Booking kan worden gestimuleerd. Dit is een van de vele maatregelen om de aantrekkelijke leefbaarheid in de wijk te bestrijden en te verlagen naar het landelijk gemiddelde.
Toeristen op de stuwwallen in Nijmegen-Oost. Het is één van de plekken waar het kabinet het aantal AirBNB-adressen wil promoten. Staatssecretaris Raymond Knops komt ook met plannen die jongeren in Oost minder kansen moeten geven op de woningmarkt, zodat huizen vrijkomen voor verhuur aan toeristen. Wie langer dan zes jaar in de wijk woont, krijgt strafpunten. Horecapersoneel kan daarentegen op voorrang rekenen.
Leefbaarheid terugdringen
Deze verdergaande regulering is bedoeld om de leefbaarheid in Nijmegen-Oost tegen te gaan. Deze loopt nu de spuigaten uit: niet alleen zijn Inwoners van Nijmegen-Oost aantoonbaar gelukkiger, ze leven ook nog langer in gezondheid. Om hieraan een einde te maken wil het kabinet meer toeristen aantrekken en het huizenaanbod minder aantrekkelijk maken voor wijkbewoners. Ook het verkameren van woningen wil het kabinet stimuleren met een subsidieregeling, per buurt en per gebouw.
Voorbeeld aan Amsterdam
Hoogleraar Lokale economie en leefbaarheid Bert Bokhoven denkt dat het nieuwe beleid effectief is. “In Amsterdam werpt het nieuwe beleid al vruchten af. Het probleem van te veel betaalbare huurwoningen voor jonge mensen wordt daar succesvol aangepakt. Maatregelen om huurwoningen aan de markt te onttrekken en de al rijke verhuurders nog meer geld te laten verdienen werken goed, zo blijkt. Verbouwde woningen met tientallen slaapplekken boven winkels vormen daar het ideale vakantiestulpje voor feestgangers, cannabistoeristen en andere Airbnb'ers”.
Slim ondernemerschap
Ook prijst van Bokhoven de ondernemersfilosofie van de Amerikaanse bedrijven in Silicon Valley. “Daar is gewoon goed over nagedacht. Je ontwikkelt een app, bedenkt daarbij een inspirerend sociaal verhaal over delen en gemeenschapsvorming, strijkt de winst op en laat de schaduwkanten voor rekening van de belastingbetalers in een voor jou onbekende stad in een ander land. Daar kunnen Nederlandse bedrijven een voorbeeld aan nemen.”
Het plan, dat vandaag is gepubliceerd, wordt eerst nog onderworpen aan een inspraakronde en de gemeenteraad heeft het laatste woord.