Naar aanleiding van de op handen zijnde verbouwing (van 26 september t/m 11 oktober) spreken we filiaalmanager Rudie Walraven van de Coop in het winkelcentrum aan de Molukkenstraat.
Door Kor Goutbeek, foto via Coop
Waarom gaan jullie verbouwen? “Onze Coop is alweer tien jaar geleden geopend, de supermarktwereld is dynamisch en je moet met de tijd meegaan. Ik kreeg de mogelijkheid om de naastgelegen bloemenzaak over te nemen en ondanks de onzekere tijd heb ik besloten te investeren in een grondige verbouwing om zo ook de komende tien jaar vooruit te kunnen. Niet dat onze Coop zo verouderd was, maar we willen graag zelfscankassa’s en meer vers-assortiment.”
Wat zal er veranderen? Krijgt de winkel een groter assortiment? Verandert er ook nog iets in de kwaliteit van het aanbod of de service? “Er gaat veel veranderen, zowel voor als achter de schermen: een deel van het magazijn wordt bij de winkel getrokken, er komen bredere entreedeuren en de looprichting wijzigt van rechtsom naar linksom. De lege-flesseninname is straks aan de buitenkant. We krijgen de allernieuwste Coop AGF- en broodafdeling en een aparte nieuwe afdeling ‘de Keuken van Coop’. Een keuken voor verse maaltijden, belegde broodjes en warme broodsnacks. Ook komt er een uitgebreidere bloemen/plantenafdeling. Buiten het bekende Coop-assortiment blijven wij elders assortiment inkopen, zoals de heerlijke asperges en aardbeien uit Stevensbeek, het ambachtelijk brood/banket van bakker Derks uit Overasselt en bloemen/planten rechtstreeks van de bloemenveiling in Ede. Op veler verzoek blijven we na de verbouwing dagelijks een uur langer open, dus zeven dagen in de week tot 21.00 uur.”
Hoeveel medewerkers hebben jullie nu? Worden dat er meer? “Momenteel hebben we ruim tachtig medewerkers in dienst en dat zullen er na de verbouwing rond de negentig worden.”
De Coop is een coöperatie. Wat wil dat precies zeggen? Wat merkt de klant daarvan? “Van oudsher is Coop een coöperatie waarin zowel klanten als ook ondernemers zeggenschap hebben over de gang van zaken. Nu zijn er ruim driehonderd Coop-winkels, waarvan bijna de helft wordt gerund door een zelfstandig ondernemer. Onze winkel heeft al jaren een klantenpanel, meerdere keren per jaar komen we bij elkaar en samen proberen we winkel, assortiment, klantvriendelijkheid, actiefolder enzovoorts te verbeteren.”
Je bent een franchise-ondernemer. Dat betekent toch dat je relatieve vrijheid hebt met betrekking tot je assortiment, de winkelinrichting enzovoort? Waarin kunnen we de hand van Rudie zien? Waar staat jouw winkel voor? “Al ruim veertig jaar werk ik in het supermarktvak, ik heb veel veranderingen voorbij zien komen. Ik was ooit groenteboer en de AGF-afdeling is daarom mijn lievelingetje gebleven. Gelukkig heb ik een ervaren en betrouwbaar managementteam, dat mijn zwaktes goed aanvult. Mijn medewerkers zijn altijd belangrijk geweest voor mij, zonder hen hadden wij het nooit zover kunnen schoppen: niet voor niets werken er al een aantal 25 jaar of langer bij mij. Momenteel staan mijn zoons te trappelen om als vierde generatie Walraven het stokje over te nemen, wie weet gaat dat over enkele jaren gebeuren.”
Is het niet lastig dat er drie Coops in Oost zijn? Zijn jullie meer collega’s of meer concurrenten? “Nee hoor, juist niet lastig. We hebben ieder een eigen klantenkring en zijn zeer zeker collega’s in plaats van concurrenten. Alle drie de Coop-winkels draaien prima omzetten en zijn straks, na onze verbouwing, weer alle drie helemaal up to date! Vaak organiseren we gezamenlijke spaar- en sponsoracties en ook met de studentenintroducties en 4Daagsefeesten werken we samen.”
Op 12 oktober gaat de Coop weer open. Met een feestelijke opening? “Op zaterdagmiddag 26 september gaan we om 13.00 uur dicht om op maandag 12 oktober om 12.00 uur te heropenen. Helaas zal het, mede door corona, geen groot feest worden, maar we willen toch graag de vernieuwde winkel aan alle buurtbewoners laten zien, dus we hopen dat de openingsacties genoeg redenen geven om de allernieuwste en mooiste Coop te bezoeken!”
Waarom wonnen jullie in 2011 een duurzaamheidsprijs? Hebben jullie nog andere prijzen gewonnen? “Destijds waren de supermarkten in Nederland nog niet zozeer bezig met duurzaamheid, maar wij hadden destijds van ons buurtwinkelcentrum aan de Molukkenstraat al goed naar onze klanten geluisterd en met de bouw, inrichting en assortiment hiermee rekening gehouden. In 2011 wonnen wij de duurzaamsheidsprijs omdat wij als supermarkt het beste scoorden op het gebied van techniek (CO2-koelinstallaties/vloerverwarming), personeel (veel medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst) en assortiment (groot aantal bio/vega-artikelen en diervriendelijke artikelen). Een jaar later zijn we tweede geworden bij de Beste Coop van Nederland.”
Hoe lang geleden was jullie laatste verbouwing? “Zes jaar geleden hebben we voor het laatst verbouwd, dat was geen hele ingrijpende verbouwing maar ook toen al kwamen we in de knel met ons vers-assortiment en hebben voornamelijk de AGF-afdeling uitgebreid en vernieuwd. Dit ging destijds wel ten koste van de kruidenierwarenafdeling.”
Gezien jullie ruimhartige advertentiebeleid: waarom vind je de Wijkkrant zo belangrijk? “Volgens mij wordt er geen blad zo goed gelezen in onze buurt als de Wijkkrant Oost. Zelf lees ik deze ook graag en ik vind het belangrijk dat de Wijkkrant voor Nijmegen-Oost behouden blijft.”
Beste Rudie, wat wil je zelf nog kwijt aan de lezers van de Wijkkrant? “Graag nodig ik alle lezers uit om onze vernieuwde Coop te bezoeken en met eigen ogen te zien waarom wij zo trots zijn op onze winkel en op deze mooie buurt waar de familie Walraven al bijna zeventig jaar actief is.”