Je hebt het vast ook gezien. Basisschool De Muze op het Limosterrein staat al een hele tijd in de steigers. Maar zo zachtjes aan komt een fraai gerenoveerd en verduurzaamd schoolgebouw tevoorschijn, met daarin straks ook weer volop ruimte voor cultuureducatie. Daarbij stromen er binnenkort veel kinderen van De Driemaster in Bottendaal in bij De Muze. Twee goede redenen om een kijkje te nemen. En dat deed ik.
Tekst: Betsie Vermeulen, fotografie: Gerard Verschooten
Dominique Janssen is al tien jaar directeur van De Muze. “Ik vind het een eer dat ik op deze plek mag werken. Het is een superleuke school op een toplocatie met een mooie verbinding met Nijmegen en de geschiedenis van het Limosterrein.”
We spreken elkaar in het Rijksmonument, het lage bijgebouw, lang geleden de officiersmess van de Limoskazerne, beneden omgetoverd tot een prettige hal voor kinderactiviteiten, de zogenaamde ‘parel’. Het is een zeer sfeervol maar oud gebouw dat nodig opgeknapt diende te worden. Dat was ook het plan maar het liep anders.
Van erfgoed tot nieuw hart van de school
Het renovatieplan van het bijgebouw was al bijna aan een aannemer gegund totdat twee jaar geleden het bestuur van Conexus (waar De Muze onder valt) constateerde dat ook het hoofdgebouw – daar waar de meeste kinderen zaten - aan een renovatie toe was. Het toenmalige renovatieplan werd stopgezet en voor het hoge hoofdgebouw werd een nieuw plan gemaakt. “Samen met de architect en projectteam werd het een fantastisch traject. We hadden veel inspraak op het ontwerp en de inrichting van de school. De geweldige samenwerking met leerkrachten Laura van Manen, Robin de Groot en conciërge Erik Schoeber binnen ons ‘bouwteam’, wil ik toch even noemen. Wat hebben wij samen enorm veel geregeld.
Het hoofdgebouw is volledig gerenoveerd, gemoderniseerd en verduurzaamd. Betere isolatie, een nieuwe warmte-installatie en zonnepanelen op het dak. Op zolder kwamen dakramen en drie nieuwe leslokalen. Doel was om de kern van het bijgebouw, de zogenaamde ‘parel’ in het hoofdgebouw terug te laten komen. Dat is gelukt. Over de hele breedte van het schoolgebouw maakten we op de tweede verdieping één groot creatief podium met ateliers en een bar. De nieuwe ‘parel’, het creatieve hart van de school. Op de derde verdieping komen twee groepen 7-8 en een groep 5-6, op de eerste twee groepen 3-4 en een groep 5-6. Op de begane grond zijn de lokalen voor de kleutergroepen en een speelzaal. Straks zijn we met zo’n 240 leerlingen, 22 enthousiaste medewerkers en erg betrokken ouders."
Kinderen en ouders van De Driemaster
Vanwege de schoolsluiting komen er deze zomer meer dan zestig kinderen van De Driemaster naar De Muze. “Die kinderen hebben daar al natuurlijk een hele schooltijd doorlopen. Ze stromen in bij verschillende groepen, waaronder een volledige groep 8 van elf leerlingen. Vanwege het belang van zo’n laatste jaar op de basisschool laten we die groep intact en voegen ze toe aan een groep 7-8 van De Muze.
Wat type ouders betreft zie ik een goede klik. De wijken Bottendaal en Nijmegen-Oost lijken qua sfeer en bewoners op elkaar, zelfs de beide schoolgebouwen zijn oud en sfeervol. Twee gepensioneerde vrijwilligers van De Driemaster komen mee. Dat verheugt me, zij brengen veel kennis en geschiedenis mee.”
Het nieuwe schooljaar
Het schoolgebouw is bijna klaar. In de zomervakantie komt het bestelde meubilair - lekker lokaal - van Eromesmarko in Wijchen. Na de zomervakantie kan iedereen erin. De opening komt later. “Eerst willen we de volle aandacht geven aan alle nieuwe kinderen, zowel aan de startende kleuters als aan de kinderen van De Driemaster. Traditioneel starten we met ‘de gouden weken’. Daarin zijn de kinderen echt bezig met groepsvorming en om elkaar te leren kennen. Dat is nu extra belangrijk. Deze weken sluiten we af met een kamp. Pas daarna prikken we een datum voor de opening van het schoolgebouw.”
Cultuureducatie is een belangrijk onderdeel van het lesprogramma van De Muze. “Vanwege corona, noodzakelijk leerrendement en de verbouwing moesten we de focus een tijd lang op andere dingen leggen. Maar komend schooljaar is er weer volop ruimte voor cultuureducatie. We zijn weer partnerschool van theatergroep de Horde, die nu in het Badhuis zit, wonen voorstellingen bij, volgen lessen en doen mee met try-outs. Ook ouders worden betrokken. Zij kunnen vanuit hun eigen vakgebied workshops geven. Zoals een aannemer die leert hoe je een muurtje metselt of een professor die een workshop geeft over het brein."
Rondom de school
Het Asielzoekerscentrum (AZC) is een goede buur van De Muze. “Al jaren hebben wij een prima relatie en samenwerking met het AZC. De kinderen van zes jaar en ouder van het AZC gaan in eerste instantie naar de Bloemberg, de school voor nieuwkomers in Nijmegen. Beheersen ze de Nederlandse taal voldoende, dan kunnen ze naar het regulier onderwijs. Jarenlang konden kinderen van het AZC makkelijk bij ons instromen. Nu zitten alle groepen vol en kan dit nog slechts incidenteel. De kinderen zullen daarom meer verspreid worden over alle scholen in de wijk.”
Aan het drukke en chaotische fietspad langs de school kan De Muze helaas weinig veranderen. “Het pad is van de gemeente. Wel gaan we onze heggen verlagen zodat er meer overzicht komt.”
Dominique is zichtbaar trots. Op haar team, het vernieuwde gebouw, de hernieuwde focus op cultuureducatie en de betrokken ouders. “Nu richten we ons eerst volledig op alle kinderen, nieuwe leerlingen én Muzekinderen. Goede communicatie is daarbij essentieel.” En daarna? “Dan vieren we de opening van ons fantastische gebouw, mét parel!”