Parkeerprobleem deels op te lossen!
Via een onverwachte omweg heeft een bewoonster van Nijmegen-Oost ons een tip doen toekomen, die in ieder geval een welkome bijdrage kan leveren aan het verminderen van parkeerproblemen in onze wijk. Deze trouwe lezeres ver-baasde zich na lezing van het stuk over parkeerproblemen, dat er nergens gesproken werd over mogelijke oplos-singen. Dat kon natuurlijk ook niet, want de conclusie was, dat het pro-bleem niet opgelost, maar opgeschoven werd. Deze attente mevrouw heeft voor zichzelf al drie jaar geleden een op-lossing gevonden en heeft sindsdien nooit meer moeite met het vinden van een parkeerplaats! Zij heeft aan Greenwheels, waarvan zij een enthousi-ast abonnee is gevraagd om De Wijk-krant eens het een en ander te vertel-len over hun deelautosysteem. De directeur - Jan Borghuis - heeft ons flink wat materiaal gemaild en daaruit hebben we de meest essentiële zaken voor u overgenomen.
Greenwheels is in 1995 gestart in na-volging van een soortgelijk project in Berlijn. De initiatiefnemers hebben zich zo goed mogelijk georiënteerd en vooral veel tijd gestoken in het bij-eenzoeken van de technologie waarmee zij het wagenpark zoveel mogelijk au-tomatisch en op afstand kunnen behe-ren. In het kort werkt het systeem als volgt: iemand meldt zich aan als abon-nee en betaalt daar ongeveer 12,50 eu-ro per maand voor. Hij of zij ontvangt van Greenwheels een chipcard waarmee van een van de deelauto’s gebruik ge-maakt kan worden. Hij of zij kan dus altijd over een auto beschikken zonder er zelf een te hebben.
Sinds de start heeft Greenwheels zich verder uitgebreid. In een behoorlijk aantal steden beschikken ze over vol-doende uitgiftepunten. In Amsterdam is dat aantal van twee in vier jaar tijd uitgegroeid tot meer dan 150 uitgifte-punten! In Nijmegen zijn er inmiddels al elf, waarvan bijna de helft in Nij-megen-Oost. En dat aantal groeit mee met de aanwas van nieuwe abonnees.
De journalist J. van Bentum heeft in het weekblad FEM van 17 augustus een artikel gewijd aan zijn ervaringen en conclusies omtrent Greenwheels. De moeite waard om er u deelgenoot van te maken:
Van Bentum stelt om te beginnen vast, dat dit project duidelijk interessant is voor stadsmensen. Vooral als zij in de wat oudere wijken wonen. Hij spreekt over het ‘autoloze geluk’, dat optimaal is voor stadsbewoners die een auto nodig hebben voor afstanden die te groot zijn voor de fiets en te klein voor de trein.
Greenwheels is geen autoverhuurbe-drijf, waar de klant kan kiezen uit diverse modellen en afmetingen. Door het hele land zijn Greenwheelsauto’s allemaal van hetzelfde merk en type: Peugeot 106. En allemaal in een knal-rode kleur met een felgroen logo op de flanken. Greenwheels is er niet voor uw status, maar voor uw gemak. Hoewel, als ‘milieubewust’ ook een statussym-bool is, dan kunt u goede sier maken met deze deelauto. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft al eens becijferd, dat bij een explosieve groei van dit systeem naar 400.000 abonnees 65.200 auto’s overbodig zou-den worden! Zover is het echter nog lang niet. Groeien zal dit project be-slist. Want ‘de relatie met groene wielen is volstrekt zorgeloos’ stelt van Bentum. De gebruiker betaalt name-lijk geen wegenbelasting geen verzeke-ring, geen parkeervergunning om in de eigen wijk te mogen staan. Verder nooit onderhoudskosten, geen wassen en stofzuigen. Alleen maar het gebruik van de auto. En die kosten vallen best mee: krap twintig eurocent per kilome-ter, inclusief benzine! Daarnaast per uur, dat de auto wordt gebruikt, 2,50 euro.
Nu zou het te mooi zijn als die Green-
wheels-auto alleen maar voordelen heeft. Er zijn namelijk wel enkele na-delen: vanwege de inbraakgevoeligheid is er geen autoradio aan boord en er is ook geen voorziening voor handsfree bellen. Maar zet daar nu eens de voor-delen naast en vergelijk het kosten-plaatje nog eens met een leaseprijs. Dan ben je toch echt wel beter af met Greenwheels. En zoals van Bentum het treffend samenvat: wie meedoet met au-todelen heeft wel de lusten, maar niet de lasten van zijn vervoermiddel.
Niet voor iedereen zal dit de ultieme oplossing kunnen zijn. Probeer maar eens met een stel kleine kinderen in de auto te kruipen. Die bovendien geen kinderzitjes heeft. Ook echt lijvige zaken kun je er niet in kwijt. Daar heb je dan toch weer een grotere wagen voor nodig. En heb je voor woon-werkverkeer elke dag een auto nodig, dan kun je goedkoper gaan carpoolen Maar in een heleboel situaties kan dit systeem een uitkomst zijn. Daarom blijft het een gedeeltelijke oplossing voor het parkeerprobleem, maar voorlo-pig is er nog geen bruikbaar alterna-tief.
Toch onze waardering voor de actie van een van onze wijkbewoners en de uit-voerige informatie, die Greenwheels ons heeft verschaft.
Wilt u nog meer weten of zich aanmel-den? Dat kan via de zeer gebruiks-vriendelijke website: www.greenwheels.nl
(december)