Door Antonín van Dijk en Hadewych Griffioen
Ontsnappen aan de neerplenzende herfstregen om je laten onderdompelen in het heerlijke kabaal van de jazzy musicalklassieker Wonderful Town! Hadewych Griffioen uit Nijmegen-Oost bezocht op 6 oktober in De Vereeniging dit concertante muziekevenement van Leonard Bernstein, bekend van beroemde klassiekers als Candide en West Side Story. Antonin van Dijk (16), generatie pop, rap en scratch liet zich overhalen en ging mee. De Engelse Wayne Marshall dirigeert het orkest Phion, de nieuwe naam waaronder het Gelders orkest en het Orkest van het Oosten voortaan hun muzikale krachten bundelen. Voor de vocale uitvoering tekenen het koor Consensus Vocalis en de solisten Esther Maas, Laetitia Gerards, Allen Boxer, Alexander de Jong, en Zachery van der Meulen. In Wonderful Town proberen twee zussen een voet tussen de deur te krijgen in New York. De intelligente Ruth wil succes, de beeldschone Eileen liefde. Daarom vertrekken ze in 1935 uit het suffe Ohio, beurtelings met spot of heimwee bezongen. De zaal leeft mee met de pittig gezongen belevenissen, tekstueel een stuk creatiever en minder braaf dan die in veel hedendaagse Nederlandse musicals. Maar ook in deze Broadway-klassieker komt op het eind alles goed. Prachtig uitgevoerd is de Foute Noten Rag, met stemeffect, adem en ritme, schelle blazers, afgewisseld met warme melancholie, muzikale geluiden vol kleur en geur. Orkest, koor en zangers alle op het podium, soms is het dringen geblazen, en de dirigent wordt berispt: Mignon Primus van Consensus Vocalis vraagt hem niet te vergeten wie zijn salaris betaalt! Dat zijn grapjes die verrassen, net zoals het energiek uitgevoerde lied Conga, waarbij orkest, solisten en koor tot een geestige happening bijdragen. Antonin van Dijk: ‘Om dit soort muziek beter te snappen heb ik wat gelezen over Bernstein, de componist. Ik luister eigenlijk nooit naar jazz, het klonk heel druk. Maar toen heb ik een algemeen jazznummer geluisterd en toen kon ik een lijn erin horen. Ook leuk om een orkest jazz te horen met klassieke instrumenten, dat combineer ik niet meteen dus klonk het heel onlogisch in mijn oren. Ik vond het eerst crap maar nu maakt het sense. De tourguy (Lucas van Lierop) die de zaal meenam door Greenwich Village vond ik echt lachen. Dus blij dat ik ben meegegaan.’
Foto Francis Faas/ Consensus Vocalis . Mignon Primus ‘berispt’ dirigent Wayne Marshall