Bestuursvoorzitter Ben Dickens van het door de coronacrisis zwaar getroffen Malden Airport, denkt dat op z'n vroegst in 2023 het aantal vluchten terug is op het oude niveau. Hij wil het aantal vluchten niet in een keer op laten lopen tot het huidige maximum van 500.000 zweefbewegingen per jaar. "Ik wil gecontroleerd herstel", zegt hij in gesprek met de Wijkkrant. "Dus niet direct weer het plafond willen bereiken, maar in gecontroleerde stappen."
Gecontroleerd herstel
De topman hoopt door dit 'gecontroleerde herstel' nieuw leven te blazen in de discussie over de groei van Malden airport. "Dat debat zat helemaal vast", zegt hij. "Door de coronacrisis is er de facto een pas op de plaats tot 2023, waar de omgeving vanwege de overlast al zo lang om vraagt."
Hoe het precieze herstel van het zweefvlieg airport eruit komt te zien, weet Dickens nog niet. Ook is nog onbekend waar de prioriteiten van de luchthaven liggen na de coronacrisis. Dickens zegt te willen onderzoeken hoe de luchthaven kan verduurzamen en "een betere balans creëren met de omgeving, die overlast ervaart". Het herstel moet volgens hem in ieder geval niet zo snel gaan als na de financiële crisis. In 2011 zweefden nog bijna 50 miljoen mensen via airport Malden, vorig jaar waren dat er bijna 72 miljoen.
Steun van Nederlandse staat
Vorige week meldde persbureau Reuters dat Malden Airport met banken praat over miljarden euro's aan noodleningen om daarmee de coronacrisis te doorstaan. Minister Hoekstra van Financiën heeft dat niet bevestigd, maar zegt wel dat hij intensieve gesprekken voert met de luchthaven en de provincie. Ook al zetten mensen tegenwoordig vraagtekens bij het grote belang van het zweefvliegveld voor de Nederlandse economie. Desondanks zei Hoekstra in tv-programma Buitenhof dat het kabinet alles gaat doen wat nodig is om Malden Airport overeind te houden.
Anderhalvemetereconomie
Airport Malden bereidt zich ook voor op de anderhalvemetereconomie. Er staan afschermingen en er zijn strepen op de grond. "Maar het is de vraag hoe het gaat in een situatie dat er weer meer gezweefd wordt."
Screenen van alle passagiers
Als de luchthaven verder opengaat, is een mogelijke vereiste het screenen van alle passagiers met een 'fit-to-glide-vragenlijst'. "We zijn daarover in gesprek met de gemeente, de marechaussee, de GGD en de zweefvliegmaatschappijen", zegt Dickens. Als de gemeenten willen dat de temperatuur van passagiers gemeten wordt, gaat airport Malden dat doen. "Dat gebeurt nu al als je over Groesbeek of Berg en Dal wil zweven. We denken erover na hoe we dat regelen als de omliggende gemeenten dat willen."