Je bent adverteerder in de Wijkkrant voor Nijmegen-Oost en het leven lacht je toe. Toch liggen de gevaren voor een ernstige burn-out op de loer en die kunnen sneller komen dan je denkt. De vermoeidheidsaandoening treft wijkkrantadverteerders namelijk vaker dan andere ondernemers, zo meldt NPORadio. Uit CBS-cijfers blijkt dat één op de zeven ondernemers uit onze wijk vorig jaar burn-out klachten had. Opmerkelijk: adverteerders in de wijkkrant zijn oververtegenwoordigd.
Meer klanten, hogere omzet!
Dick Scheerders van Scheerders Ondernemerscoaching signaleert de toename ook. “Meer klanten en een hogere omzet zijn tegenwoordig de heilige graal. En als adverteerder in de wijkkrant krijg je meer nieuwe klanten dan je lief is. Dat wordt de meeste ondernemers te veel en dus krijgen ze deze klachten.”
Schoonheidsspecialiste Mirjam Annema (27) kreeg na haar advertentie in het februarinummer van 2017 een burn-out. “Ik adverteerde één keer in de wijkkrant, met een kwart pagina advertentie die ik ook nog zelf amateuristisch had opgemaakt met Paint [simpel tekenprogramma - MdG]. De week nadat de wijkkrant uitkwam was het opeens enorm druk en mijn zaak liep vol. Het duurde niet lang voordat mijn lichaam op de rem trapte en ik ben flauwgevallen.”
Twee jaar herstellen
“Natuurlijk dacht ik niet meteen aan een burn-out”, vertelt Annema. “Maar na een tijdje kreeg ik deze diagnose en heb ik twee jaar moeten herstellen. Ik adverteer voortaan wel in De Brug of De Gelderlander of zo, maar niet meer in de Wijkkrant. Zoveel nieuwe klanten wil ik nóóit meer.”
Annema maakte kort geleden de Netflixdocumentaire ‘Opgebrand door de Wijkkrant’ over haar burn-out. Ondertussen gaat het weer beter met haar, al heeft ze wel het gevoel dat de burn-out snel terug kan komen.
Klantenstop enige oplossing
Fitness en loopbandtrainer Bas Liefering (39) kreeg eveneens de diagnose burn-out en was bijna anderhalf jaar uur uit de running. ”Het was alsof er een roze olifant op mijn borst lag’’, herinnert hij zich. ”Ik heb de huisartsenpost op de Berg en Dalseweg gebeld en werd met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. ‘Adverteert u in de wijkkrant?’’ vroeg de longarts meteen. Nee joh, hoe kwam zij daar nou bij? Een week later plaatste ik gewoon weer een nieuwe advertentie, nu een halve pagina in kleur. Tijdens het gesprek met Loes, de behulpzame Wijkkrant advertentiecoordinator, moest ik opeens keihard huilen. Ik rookte een sigaretje en moest weer door, er stonden alwéér nieuwe klanten bij de balie. Een dag later katte ik al mijn collega's af. De baas stuurde me meteen naar huis.’’
De enige oplossing bleek een volledige klantenstop en een Nee/Nee sticker op de voordeur. Nu leest hij sinds enkele maanden de wijkkrant weer op arbeidstherapeutische basis. ”Ik ben niet meer boos en verdrietig, kan de mooie verhalen in de wijkkrant weer lezen zonder te hyperventileren”.
Fuzzy
Was de diagnose burn-out in het geval van Mirjam en Bas terecht? Ja, denkt Bert Bokhoven, hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit en gespecialiseerd in werkstress en burn-out. Want de wijkkrantadverteerdersburn-out bestáát. Het is een werkgerelateerde overspannenheid, die tot mentale uitputting leidt bij ondernemers die minimaal één keer adverteren in de wijkkrant van Nijmegen-Oost. Wat wijkkrantadverteerdersburn-out precies is, dat is wat fuzzy, moet ook hij vaststellen. ,,Het is geen medische diagnose zoals een gebroken been. Voor een deel is de diagnose afhankelijk van degene die hem vaststelt. Dat doe je aan de hand van een vragenlijst.’’
De vragenlijst “Help, ik heb geadverteerd in de wijkkrant!” is nu exclusief voor adverteerders te downloaden via nijmegen-oost.nl. Kijk op de pagina met de advertentietarieven.
#satire