Woonwaarts en OBG zijn nog aan het overleggen welke goede ideeën van buurtbewoners ze kan en wil kiezen. Ze vroegen in november de buren om mee te denken. Tien buurtbewoners dachten 23 november mee en leverden daarna ook nog concrete duidelijk schetsen. (zie onder andere op https://nijmegen-oost.nl/berichten/nieuwbouw-aan-vlierestraat-kan-beter2
Actieve buurtbewoner hebben daarbij gepleit voor twee hoofdonderwerpen. Enerzijds Behoud van enig zicht vanuit de Vlierestraat op onze heel bijzondere Koningstoren maar nog meer voor het vrijhouden van de ecologische zone aan de westzijde tegen de Dommer. Dat is een 5 meter brede groene strook tussen de Vlierestraat en de Koningshof die door de buren van CPO-groep de nieuwe Horizon/ Elzendal aan de Elzenstraat4 wordt gerespecteerd voor bomen, struiken en vogels.(zie afb 3) En dan zoek je de benodigde parkeerplaatsen op eigen terrein dus eerder aan de Vlierestraat of nóg beter onder de grond.
De buurtbewoners leverden niet alleen ideeën met praatjes, maar ook uitgewerkte schetsen waardoor je beter kunt voorstellen uit welke mogelijkheden de mensen (maar vooral Woonwaarts/OBG) kunnen kiezen.
1) Wat betreft aanzicht vanuit de Vlierestraat en zicht op bomen en koningstoren zou gekozen kunnen worden uit een ca 70 m brede gevel die de architect nog wel gaat detailleren voor afwisseling en diezelfde gevel maar dan met ook nog flinke doorkijk op de toren. (zie eerste afbeelding)
2) Wat betreft het parkeren op eigen terrein kan gekozen worden tussen de drie volgende mogelijkheden: Parkeren in de ecozone west, of een tiental haakse parkeerplaatsen aan de Vlierestraat of ondergronds parkeren (zie tweede afbeelding).
Voordeel plan p1 is goedkoop, maar nadeel is ernstig aangetast ecozone
Voordeel plan p2 is behoud ecozone en goedkoop, maar nadeel is dat de parkeerplaatsen niet op eigen terrein liggen
Voordeel ondergronds parkeren is behoud ecozone en eigen terrein, maar nadeel zijn hogere kosten
Ondergronds parkeren lijkt de beste oplossing voor de ecozone en de buurt, maar kost ook de meeste euro’s. Veel mensen zouden het toch kiezen omdat het een bewezen oplossing is die overal in Nederland wordt toegepast en heel goed werkt en dus zijn geld dubbel en dwars waard is.
De mensen van Woonwaarts/OBG reageerden 22 december dat ze het te duur vonden, maar ook dat ze over de parkeeroplossing nog moesten overleggen met de gemeente. Ze konden hun keuze nog niet geven.
De mogelijkheid om zo’n relatief kostbare oplossing te financieren met bezuinigingen op bouwkosten (bijv door 5-10% kleinere appartementen) achtte de architect ongewenst en vrijwel onmogelijk. De verzorgers zouden dan niet meer om het bed kunnen lopen..
Als OBG ook goede zorg zou kunnen verlenen in ietsje kleinere appartementen kan Woonwaarts wellicht toch kiezen voor de beste oplossing voor buurt en ecologisch groen en dat is gewoon ondergronds parkeren. De buurt is erg benieuwd hoever Woonwaarts en OBG kunnen en willen gaan.