In december stelden een aantal betrokken buurtbewoners voor om de ecologische zone aan de westzijde van de nieuwbouw te respecteren net als de nieuwe buren van CPO de Nieuwe Horizon/ Elzendal doen. De benodigde parkeerplaatsen zouden haaks op de straat in de voortuin van de nieuwbouw aan de Vlierestraat te realiseren zijn. zie hier of https://nijmegen-oost.nl/berichten/nieuwbouw-vlierestraat-kan-nog-steeds-beter3
Woonwaart en OBG hebben dit voorstel voorgelegd aan de gemeente en die heeft er vanuit diverse disciplines naar gekeken. De deskundigen van zowel cultuurhistorie als stedebouw, als verkeer zijn van mening dat de nadelen van dit haakse parkeren in de voortuin groter zijn dan de voordelen voor de ecologische zone. Ze noemen zeven nadelen waaronder: zicht op te veel auto's ipv zicht op voortuin en het verdwijnen van de karakteristieke tuinmuur en dat het niet past bij het beschermd stadsgezicht van de bomenbuurt.
De ontwikkelaar van Woonwaarts schreef donderdag de 27e dat er door deze afwerende reactie van de gemeente nog maar drie mogelijkheden zijn voor parkeren op eigen terrein en dat Woonwaarts die graag in goed overleg met de buren insprekers willen vormgeven. Het gaat om de volgende drie varianten ”
- Variant 0: Parkeren op eigen terrein richting achtertuinen
- Variant 1: Parkeren op eigen terrein tegen nieuwbouw aan
- Variant 2: Parkeren op eigen terrein verdiept, richting achtertuinen (zie afbeelding)
In alle gevallen komt er een groene strook tussen de parkeerplaatsen en de erfgrens van ca 2,3 tot 3,9 meter (afhankelijk van de gekozen optie). En ”Deze groene strook willen we in overleg met jullie inrichten.”
Verder vragen ze: Graag ontvangen we jullie (bij voorkeur een gezamenlijk gedragen) reactie op de voorgestelde alternatieven voor het parkeren en de voorkeur voor een van de opties. Indien gewenst plannen we een overleg in met betrekking tot het parkeren. Half februari/maart ontvangen alle omwonenden weer een informatiebrief. Hierin staat onder andere een terugkoppeling van de bijeenkomst op de 22 december 2021 en de laatste stand van zaken.”
Dit alles betekent dat Woonwaarts bij élke variant de gewenste 5 m brede ecologische voor ongeveer de helft wil gaan gebruiken voor parkeren op halfverharding (open stenen met gras ertussen) en nog steeds niet kijkt naar het meest duurzame alternatief: ondergronds parkeren
Een groot contrast met de buren van CPO Elzendaal die dezelfde zone wel volledig respecteren en er zelfs geen tuin of pad aanleggen.
Diverse buren hopen (sommigen tegen beter weten in) dat Woonwaarts alsnog bereid is te zoeken naar financiële mogelijkheden om toch ondergronds parkeren mogelijk te maken. Dat kost 1 a twee ton aan euro's en dat is veel geld, maar dan heb je wel een toekomstbestendige duurzame oplossing voor de biodiversiteit, maar ook voor het groene gezicht van Woonwaarts in onze wijk.
Er zijn gelukkig diverse gezegdes/ wijsheden die kunnen helpen: Hoop doet leven, Hoe een koe een haas vangt én ”Waar een wil is, is een weg.”