Sinds kort is er een mogelijkheid opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht (de wet die onder andere de communicatie tussen burgers en overheden regelt) om via e-mail, websites of sms met de overheid te communiceren. Deze mogelijkheid is vervat in een regeling, genaamd de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer. Hoe gaat dit alles nu in zijn werk, is dit een veilige manier van communiceren en hoe ver is de gemeente Nijmegen? Kortom, wat betekent het nu voor u?
Door H. Leussink
Verandering
Via deze wet wil de rijksoverheid het mogelijk maken voor burgers om met de verschillende overheden (met name gemeente/provincie/rijk) te communiceren via de elektronische weg. Hierbij moet gedacht worden aan het indienen van een bezwaarschrift, klaagschrift of het aanvragen van een vergunning. Maar het moet ook mogelijk worden voor een bestuursorgaan om de bekendmaking van een besluit en de ter inzagelegging af te doen via de elektronische weg.
Let wel, het gaat hier om een mogelijkheid.. De wet gaat ervan uit dat een burger zelf mag bepalen of hij op schriftelijke of elektronische wijze berichten verstuurd. Beide wegen moeten dus open blijven staan. Het bestuursorgaan (onderdeel van gemeente/provincie/rijk, zoals het College van B & W) kan dus geen verplichting opleggen aan de burger om enkel en alleen elektronisch berichten aan hem te verzenden. Deze bepaling is mijns inziens vooral opgenomen voor de oudere burger. Vooral de oudere groep burgers is niet bekend met het internet en e-mail en ook voor deze groep moet het mogelijk blijven om bezwaar te maken of om te klagen bij een bestuursorgaan. Maar ook voor iemand die gewoonweg niet bekend is met de elektronische weg moet de normale schriftelijke weg open blijven staan om in contact te kunnen komen met een bestuursorgaan. U hoeft dus niet bang te zijn dat u tot deze weg wordt verplicht!
.Dit is echter andersom ook het geval. Een bestuursorgaan is niet verplicht om elektronisch bereikbaar te zijn, het moet hiervoor wel de middelen hebben. De gemeente Nijmegen is een grote gemeente met veel inwoners die dit zou moeten kunnen realiseren. Echter, de gemeente Berkelland of Lochem in de Achterhoek zal hier meer moeite mee hebben. De burger kan dus ook een bestuursorgaan niet verplichten om via deze weg te handelen. De wet biedt dus een kader voor elektronische besluitvorming en geen verplichting daartoe.
Betrouwbaarheid en vertrouwelijkheid
In de nieuwe wet worden ook eisen gesteld aan de betrouwbaarheid en de vertrouwelijkheid van het elektronische verkeer. Deze betrouwbaarheid dient hetzelfde te zijn als in het normale schriftelijke verkeer. Ieder bericht dient daarom voorzien te zijn van een elektronische handtekening om aan het vereiste van ondertekening te voldoen. Zo moet dus worden gewaarborgd dat het bericht ook daadwerkelijk van de afzender afkomstig is.
De mate van authentificatie kan per bericht verschillen, dit hangt af van de gewichtigheid van het besluit of bericht waar het om gaat. Zo kan enkel ondertekening genoeg zijn, terwijl bij een ander bericht met een soort pincode moet worden gewerkt (zoals bij internetbankieren). De wet staat nog in zijn kinderschoenen, dus hoe dit allemaal in zijn werk gaat zal de toekomst moeten uitwijzen. Zaak is in ieder geval dat er niet met uw vertrouwelijke, persoonlijke gegevens gerotzooid kan worden.
Gemeente Nijmegen
Uw gemeente maakt ook al gebruik van de mogelijkheid om met u te communiceren via de elektronische weg. Kijkt u maar eens op http://www.nijmegen.nl. Hier zijn onder andere bestemmingsplannen en verordeningen op te vragen. Ook zijn de notulen van de raadsvergaderingen hier te downloaden. Als u nu zelf echt zaken wilt regelen via de elektronische weg dan kan dat in Nijmegen ook. Onder het kopje Digitale balie (aan de linkerzijde van de pagina http://www.nijmegen.nl) vindt u onder andere de WOZ-balie en het bouwarchief. Het aanvragen van vergunningen is hier ook mogelijk. U moet dan vaak een formulier uitprinten en invullen. Deze kunt u dan opsturen of inleveren bij de Stadswinkel. Dit scheelt weer heel wat wachttijd en ergernis, omdat u alles thuis op uw gemak heeft ingevuld en het enkel nog hoeft in te leveren.
Kijkt u maar eens op de site, door een beetje rond te klikken kunt u al heel wat wijzer worden. En misschien doet u dan binnenkort zelf wel een vergunningsaanvraag, of maakt u bezwaar, via de elektronische weg.
Voor advies kunt u altijd (gratis) terecht bij Rechtswinkel Nijmegen-Oost aan de Daalseweg. Wij hebben spreekuur op maandag- en woensdagavond van 7 tot 8 uur. En op zaterdagochtend van half 11 tot 12 uur.