Nijmegen-Oost.nl

Inloggen of inschrijven

Romito: Service zonder poespas


  • Rubriek: Ondernemer

Bijna vijftig jaar geleden opende Romito zijn deuren met de verkoop van onderdelen voor witgoed en reparaties. Mi en Toon Romijnders bedachten de afkorting van hun zaak, maar droegen na twee jaar al het stokje over aan hun dochter en schoonzoon. Die stonden maar liefst 38 jaar achter de toonbank. Ton Visser nam zeven jaar geleden de sprong van een vaste baan naar het eigen bedrijfje aan de Fransestraat.

Tekst: Karin Veldkamp, fotografie: Hans Hendriks

“Goeiesmorgens juffrouw Jannie”, roept Thijs lachend tegen Ton als hij de zaak binnenloopt en zet daarmee gelijk de toon voor de sfeer. Grapjes en een vriendelijke benadering maakt dat je meteen een positief gevoel krijgt bij Romito, de zaak die groot werd met onderdelen voor witgoed en reparaties. En dat is nog steeds de specialisatie. Ton werkte in een servicebedrijf toen hij zeven jaar geleden even binnen wipte voor een onderdeel en meteen de vraag meekreeg of hij de zaak wilde overnemen. “Ik kende de toenmalige eigenaar wel via mijn broer, maar was nogal verrast door de vraag. Ik had een goede baan in Milsbeek, maar werd toch getriggerd want ik wilde eigenlijk altijd al voor mezelf beginnen. Thuis legde ik het voor aan mijn vrouw die niet meteen hapte. Ik liet drie maanden niets meer van me horen en liep toen weer een keer naar binnen. De zaak was nog niet verkocht, er waren drie gegadigden en ik had de eerste keus.” 

Het moge duidelijk zijn welke keuze Ton uiteindelijk heeft gemaakt. En ik heb niet de indruk dat hij spijt heeft. “De eerste paar weken waren een drama”, lacht hij. “Ik ben wel technisch, maar om hier alle onderdelen te vinden en te herkennen... De Bruin (oude eigenaar red.) stond twee weken naast me en zei - min of meer - niks. Daarna zat hij in mijn broekzak, via de telefoon.”

Geven en nemen
Omdat we steeds meer in een wegwerpmaatschappij leven, heb ik toch sterk de neiging om te denken dat mensen tegenwoordig bijna nooit meer wat laten repareren. Stofzuiger kapot? Een nieuwe kopen etc. Dus ik heb mezelf er al meerdere keren op betrapt dat ik verbaasd ben dat Romito nog steeds aan de Fransestraat huist. Maar ik heb niet helemaal het juiste beeld. “Nee hoor, mensen laten wasmachines, vaatwassers en ook stofzuigers repareren. Als ze bellen gaan we vaak op de dag zelf nog naar de klant en als het in een kwartier gerepareerd kan worden dan zijn er geen extra kosten. Het is een beetje geven en nemen”, vindt Ton. “En natuurlijk brengen mensen hun spullen ook hier. Daarnaast bouwen we in etc.” Bruingoed, zoals de tv, dat doen ze niet. Maar… komt er meteen achteraan. “Een tijdje terug kon ik twintig tv’s installeren. Dat heb ik tussen de bedrijven door toch maar even gedaan.”

“Wat kun je aan de prijs doen?”
Bij Romito wordt niet alleen gerepareerd maar ook witgoed verkocht. “Klanten vragen naar de prijs en dan zeg ik dat iets 475 euro kost. Mensen willen dan korting omdat ze op een site dezelfde voor 450 euro zien staan. Er wordt dan gevraagd: wat kun je aan de prijs doen? Daar doe ik helemaal niks aan”, komt er rsoluut uit, “want ik zet ‘m voor je neer en als er wat is, kan je mij bellen. Service is onze sterke kant.” Duidelijke taal en geen poespas kenmerkt Ton op een positieve manier.

Sinds een maandje of twee loopt Thijs ook rond in de winkel. “Hij gaat mij straks vervangen.” Ik kijk verbaasd op. Geef je het stokje weer over na zeven jaar? Nee daar blijkt geen sprake van. Ton zoekt een nieuwe uitdaging en een extra vorm van inkomsten met het opzetten van projectjes. “Ik doe het onderhoud bij een zorgcentrum en ga in de toekomst ook het witgoed leveren en inbouwen bij nieuwbouwprojecten van het zorgcentrum.” De ondernemende en creatieve geest van deze ondernemer is duidelijk niet uitgeblust.

Browser niet ondersteund
Je browser wordt helaas niet ondersteund. Hierdoor kan het zijn dat sommige onderdelen van de site niet volledig werken. Lees hier meer over welke browsers we ondersteunen of update je browser.