Ik ben altijd fel tegen de uitbreiding van het betaald parkeren in mijn straat geweest. Vroeger was het hier rustig. Het waren huurhuizen en de huurders in de straat hadden weinig auto's. Ad Groen had er zijn autoverhuurbedrijf. 's Avonds stonden zijn vier Transits, vier Renaultjes, zijn 48-persoons touringcar, zijn auto en die van zijn vrouw in de straat en niemand had er last van.
Al een keer of drie kreeg ik van de gemeente een soort mini-enquête met de vraag of betaald parkeren in mijn straat gewenst was. Ik woon in de tweede straat buiten de betaald-parkeerzone. Inderdaad kon het druk zijn: er parkeerden dagelijks auto's in mijn straat van mensen die hier niet wonen. Ze liepen of fietsten met een vouwfiets uit de kofferbak naar de stad voor hun werk of om te winkelen. Niets mis mee, er was overdag parkeerruimte genoeg.
Er was pas een probleem vanaf een uur of vijf, als alle bewoners van mijn straatje en de straten eromheen thuiskomen. Gezien de huizenprijzen in Oost heeft elk huis twee auto's voor de deur van twee werkende bewoners, anders kun je je hier geen huis of zelfs maar een appartement, permitteren. Bovendien komen rond die tijd de bezoekers van het café op de ene hoek van mijn straatje en het restaurant op de andere hoek ook hier parkeren. Ook voor de supermarkt parkeren veel mensen hun auto in mijn straatje met een piek na vijven. Dan stond mijn straatje tsjokkievol en alle straten eromheen ook. Dan moest ik straat na straat rondrijden tot ik eindelijk een plekje, soms ver van huis, gevonden had.
Betaald parkeren geldt van 09.00 uur tot 18.00 uur. Maar tot vijf uur was er dus geen probleem. Bij de enquête heb ik dat telkens als commentaar geschreven. Betaald parkeren was dus geen oplossing en geeft alleen maar gedoe voor mij en mijn bezoek.
Maar Nijmegen kent een vreemde vorm van democratie. In 2006 sprak bijvoorbeeld een meerderheid van de Nijmeegse bevolking in een speciale enquête zich uit voor een Donjonreplica in het Valkhofpark, toch kwam die er niet. In Oost komt er een betaald-parkeerzone als 20% van de bewoners van een straat dat wil. Dus kwam twee weken van tevoren de brief op onze mat met de mededeling dat onze straat per 1 december jl. bij de betaald-parkeerzone hoort. Toegegeven: de beschuldiging dat de gemeente het doet voor het geld klopt niet. Een vergunning kost 12 euro per jaar, althans voor de eerste auto. Een tweede kost € 240 en een derde zelfs € 300. Je zult maar in een woongroep wonen.
Het Looppunt op de Tooropstraat reageerde meteen en hing borden op om negen parkeerplaatsen aan de zijkant van hun winkel, eenderde van alle parkeerplaatsen in ons straatje, te bestempelen als eigen terrein, met dreigende taal over afslepen. Ze maken geen vrienden in de straat: de parkeerplaatsen werden altijd door de straatbewoners 's avonds opgevuld, maar blijven nu overdag en ook 's avonds vooral leeg. Het Looppunt had al twee invalideparkeerplaatsen voor de voordeur. Je zou denken dat uitgerekend een Looppunt geen parkeerplaatsen naast de deur nodig heeft.
Het parkeerprobleem 's avonds wordt dus niet opgelost met betaald parkeren tot 18.00 uur. Het kan wel: vrienden van me wonen in Den Haag in een zone waar je tussen 17.00 en 23.00 een vergunning moet hebben of moet betalen. Maar de gemeente Nijmegen kiest voor eenduidige betaald-parkeertijden. Nou ja, eenduidig? In het centrum op ma t/m za van 09.00 tot 23.00 uur en op zondag van 12.00 tot 18.00 uur. In Oost op ma t/m za van 09.00 tot 18.00 uur en op do-avond tot 21.00 uur. De zondag is gratis.
Ik heb dus van lieverlee maar een vergunning aangeschaft. Helaas geldt die alleen voor de 'tweede ring Oost', grofweg Altrade, de Hunerberg en de schilderswijk. In het centrum, de eerste ring Oost, de tweede ring West en elders in Nijmegen moet ik gewoon de parkeermeter voeren.
En heeft de uitbreiding van de betaald-parkeerzone geholpen? De vergunningenregeling bestaat nu een week of acht. 's Avonds is het nog steeds moeilijk een plekje te vinden.. Overdag is er, zoals het altijd al was: plek zat. Maar soms, heel soms, dan vind ik wel eens een plekje pal voor mijn deur en dat maakt me dan toch wel even heel erg blij. Dat is me best € 1 per maand waard.
Natuurlijk schuift de parkeerdruk nu gewoon door naar de straten even verderop.