Online oplichting komt helaas vaker voor dan dat we zouden willen. En doordat internetcriminelen steeds ‘slimmer’ worden, wordt het voor ons lastiger om oplichting te herkennen. Wij geven u een paar tips om in uw achterhoofd te houden om te voorkomen dat u slachtoffer wordt:
- Geef nooit uw inloggegevens van accounts aan iemand anders. Bedrijven zullen en mogen hier nooit om vragen.
- Betaal geen geld aan mensen die u via internet hebt leren kennen en nog nooit in het echt hebt gezien.
- Pas op voor berichten waarin urgentie wordt gecreëerd en waarin gedreigd wordt met vervelende consequenties als u niet voldoet aan de opdracht die in het bericht staat. Ga hier niet op in en vul geen gegevens in/maak geen geld over.
- Klik niet zomaar op linkjes in een mail, maar ga zelf via de app/internetbrowser naar de dienst/website van het bedrijf.
- Geeft een bekende aan een nieuw nummer te hebben, controleer dan altijd bij deze persoon of dit ook echt zo is door contact op te nemen met de bij u bekende gegevens. Vaak volgt via dit nieuwe nummer op den duur een verzoek om geld over te maken, doe dit nooit! Controleer altijd (fysiek) bij deze persoon of het betaalverzoek dat u hebt ontvangen klopt als u geen betaalverzoek verwacht.
Twijfelt u over de echtheid van een bericht? Neem dan altijd contact op met het bedrijf/de instelling/de persoon waarvan u het bericht (zogenaamd) ontvangen hebt. Doe dit NOOIT via de gegevens uit het bericht, maar neem contact op met de bij u bekende gegevens.
Ga voor meer tips over online veiligheid en privacy naar de website van SeniorWeb.