Menu

Buurtverhalen

Hieronder staan alle verhalen of blogs die je buurtgenoten op de site plaatsten. Ze zijn blij met jouw reactie!

Pagina's (1): 1
Titel Omschrijving
Louise Verbree en Linda Mans wonnen bij Baan Isaan een culinaire reis naar Thailand. Hieronder hun verslag van een bijzondere reis. Ingezonden door Louise Verbree Het was een culinaire culturele reis, waar we ontzetten van hebben genoten. Nogal bizar om met een ingeleverde bon zo'n prachtige reis te mogen maken. In samenwerking met de mensen van Baan Isaan had Khiri Travel (de organisatie die ons heeft rondgeleid) een programma samengesteld van Bangkok tot Kanchanaburi en Ayuthaya tot Chiang Mai met als eindbestemming de kust van Cha-am. Een veelzijdig cultureel programma met kundige gidsen die ons ontzettend veel hebben laten zien van dit prachtige land met zijn fascinerende cultuur. Bangkok was een mooi begin. We zijn een ochtend lang rondgeleid door Chinatown, bijgepraat over de verschillende koningen en hebben verschillende grote tempels gezien. Maar vooral ook de eerste bezoekjes aan de eettentjes op straat waren fantastisch. Daarna veel natuurschoon, watervallen, een stuk met de "Death Railway" bij Kanchanaburi, overnachtingen in jungle hutten op "river Kwai" en met de nachttrein naar de supergezellige stad Chiang Mai, teveel om op te noemen eigenlijk. Baan Isaan had ons vrij gedetailleerde informatie meegegeven over Chiang Mai met een flink aantal bezienswaardigheden, maar natuurlijk ook culinaire mogelijkheden! Daar hebben we ontzettend veel plezier gehad tijdens kooklessen, zijn naar de markt geweest en zijn eindelijk iets meer te weten gekomen over al die verschillende kruiden en specerijen die in de Thaise keuken worden gebruikt. Diezelfde dag zijn we 's avonds nog naar het Thaibox stadion geweest om een zestal wedstrijden te zien. Een van de hoogtepunten was het Lanna eten. Dat wordt in Chiang Mai als een van de weinige plekken in Thailand nog gekookt...het is echt heerlijk! Het meest bijzonder en lekkerst hebben we gegeten bij het restaurant dat ook op authentieke Lanna wijze is ingericht. Een heel sfeervol plekje, voor toeristen nauwelijks vindbaar. Het introductiemenu met verschillende curry gerechten en gefrituurde spekjes met gepureerde groenten en specerijen was verrukkelijk. Met een grote grijns liepen we na afloop over straat.
Gemeente wil ook in Oost fors bezuinigen op gesubsidieerde arbeid Ingestuurd door Anneke Driessen Eind mei werd bekend dat de gemeente van plan is om 10 miljoen euro per jaar te bezuinigen op werkervaringsplaatsen en gesubsidieerde arbeid. Als reden wordt opgegeven dat het budget dat de stad van het Rijk ontvangt voor re?Øntegratie van werklozen, bijstandsgerechtigen en arbeidsongeschikten, met een kwart is verminderd. De gemeente wil het aantal van 1200 gesubsidieerde banen weliswaar behouden, maar de uitgaven hiervoor terugbrengen door fors te snijden in de kosten van uitvoering en door de looptijd van de werkervaringsbanen terug te brengen tot maximaal 1 jaar. Daarnaast wil de gemeente het mes zetten in de honderden gesubsidieerde banen en hun aantal binnen twee jaar halveren. Volgens wethouder Paul Depla in De Gelderlander van 28 mei "mïeten gesubsidieerde banen naar regulier werk leiden." Er dient "geen betaling van `sociale projecten' uit het re-integratiebudget" plaats te vinden. Ofwel,vindt hij, moet wie hiervan profiteert, zelf voor de financiering zorgen. Ofwel "Als de politiek dit ‚Ķ zo belangrijk vindt, dan moeten ze maar geld uit een ander potje halen." Op zich heeft de wethouder een punt, maar de vraag is: uit welk potje? Een van de genoemde organisaties is de Stichting Wijkwerk. Deze zelfstandige stichting namelijk biedt juist zulke gesubsidieerde banen in verschillende wijken aan. Haar doelstelling is enerzijds werkzoekenden en moeilijk voor een reguliere baan bemiddelbare inwoners aan een betaalde baan te helpen. Anderzijds beoogt ze door het werk, dat deze werknemers doen, een bijdrage te leveren aan het voorzieningenniveau in deze wijken. Daartoe maakt ze gebruik van twee soorten subsidieregelingen; de i/d-(instroom/doorstroom) regeling en de participatieregeling. Dat zijn nu juist de regelingen die de wethouder niet meer wil bekostigen. De gevolgen hiervan zullen dan ook voor Wijkwerk, voor haar meer dan 200 werknemers en stafleden en voor de instellingen, die werken met door haar gedetacheerd en betaald personeel rampzalig zijn! Een van de instellingen die profiteren van de diensten van een door Wijkwerk betaalde werknemer is de Wijkwinkel Nijmegen-Oost. Sterker nog, de Wijkwinkel is voor zijn functioneren volledig afhankelijk van de beschik-baarheid van deze werknemer, Sandra Wanetie. Zij is hier al sinds 1996 werkzaam, eerst als vrijwilligster,vanaf 2000 als betaalde kracht voor 32 uur per week. Ze verricht haar werkzaamheden met zo'n grote inzet dat ze feitelijk de kurk is waarop de Wijkwinkel drijft. De details van de plannen zullen op woensdag 24 juni tijdens een door de gemeente georganiseerde bijeenkomst in de Vereeniging bekend worden gemaakt. Sichting Wijkwerk roept iedereen op die haar en haar medewerkers wil steunen,om naar die bijeenkomst te komen. Het tijdstip van aanvang is 16.00 uur. Mocht de gemeente onverhoopt de bezuinigingen toch doorzetten en Sandra Wanetie haar baan verliezen, dan is voor de Wijkwinkel sluiting het gevolg. In theorie zou de Wijkwinkel verder kunnen gaan met alleen vrijwilligers, maar in de praktijk zijn er onvoldoende mensen die de taken van Sandra Wanetie kunnen overnemen. De veronderstelling dat die vrijwilligers alsnog gevonden worden, is niet ree?´l. Evenmin is ree?´l dat de Wijkwinkel in staat zal zijn om zelf uit eigen middelen of uit fondsen van derden haar een vergelijkbare aanstelling te geven. Dit omdat de Wijkwinkel een volledig uit de wijkgelden en door woningcorporaties gesubsidieerde instelling is, die zijn diensten uit principe gratis verleent. De sluiting van de Wijkwinkel zal niet alleen Sandra Wanetie hard treffen, maar zal ook de vrijwilligers, de studenten van de Rechtswinkel, die in hetzelfde pand spreekuur houden, de klanten en de wijk ernstig duperen. De vrijwilligers zullen een zeer zinvolle en soms zelfs zingevende tijdsbesteding verliezen. Voor de gemiddeld 3000 tot 3500 klanten per jaar zal een einde komen aan een uiterst doelmatig en goedkoop werkende, laagdrempelige hulp verlenende instelling, die zelfs mensen over de vloer krijgt, die nergens anders binnen durven te stappen. Vooral het belastingspreekuur trekt veel mensen. Nijmegen-Oost zal een zeer centraal gelegen informatiepunt kwijtraken waar verenigingen, groepen en personen, die actief zijn in de wijk, hun folders en affiches kunnen verspreiden of van de etalages gebruik maken, en waar de wijkbewoners die folders en ook de Wijkkrant en het Woonmagzine Entree kunnen afhalen. Voorts wordt door de Wijkwinkel de "Wijkgids Nijmegen-Oost" met alle adressen en telefoonnummers van voor de wijk belangrijke instellingen, organisaties, verenigingen en groepen samengesteld. De laatste editie werd in 2008 in samenwerking met de Wijkkrant uitgebracht. Het betreft hier allemaal diensten en faciliteiten die al meer dan 30 jaar zo vanzelfsprekend in de wijk aanwezig zijn dat het niet meer opvalt, dat ze beschikbaar zijn. Zouden ze wegvallen, dan zullen ze ongetwijfeld node worden gemist en zal blijken dat ze feitelijk onvervangbaar zijn. Wellicht geldt dat ook voor de meeste andere door Wijkwerk ondersteunde instellingen en initiatieven. Hopelijk bezint dan ook de gemeenteraad zich eer hij aan deze heilloze bezuinigingsoperatie begint. Anneke Driessen is voorzitter van het bestuur van de Stichting Wijkwinkel Nijmegen-Oost
Nijmegen-Oost barst van de kleine ondernemers. Een eerste voorzichtige schatting leert ons dat er minstens 100 kleine ondernemers in de wijk wonen ?©n werken! Wie zijn dat? In elke wijkkrant stellen wij een kleine ondernemer in de wijk aan u voor. We stellen steeds dezelfde vijf vragen die kort beantwoord worden. Deze maand spraken we Alessandro Mangiagli (35): hij runt sinds maart van dit jaar kapper AGM CAPELLI aan de Heydenrijckstraat. Welke problemen van klanten los je op? "Ik krijg vrouwen die al een jaartje ouder zijn maar beslist niet als een 'oma' geknipt willen worden. Ik zorg dan voor een mooi en wat pittiger kapsel. Ook komen hier veel vrouwen die ontevreden zijn over de kleur van hun haar. Ik kijk dan goed naar wat voor type ze zijn, de kleur van de huid en van de ogen, het soort haar, de ondergrond, wat voor type iemand is, koel of warm. En zorg dan voor een gepersonaliseerde kleur en kapsel!" Welke oplossing bieden je voor deze problemen? "Ik verzorg het haar goed door het te wassen met een verzorgende shampoo en zorg dat het een mooie glans heeft. Eerst dat, en daarna ga ik het pas knippen. Ook geef ik een korte japanse hoofdmassage, hierdoor gaan de haarschubben meer open. Daarna een lekker warme handdoek over hun hoofd, dat vinden ze heerlijk! Ik wil de klant lekker verwennen." Wat zeggen opgetogen klanten over jou? "Je hebt precies gedaan wat ik wil" en "ik heb echt schik met mijn haar",zeggen ze dan en dat maakt me blij. Ook kinderen geef ik alle aandacht. Ze gaan dan trots de deur uit en ik krijg daarvoor weer andere kinderen terug. En een man zei laatst dat ie weer opnieuw verliefd werd op zijn vrouw toen ze thuiskwam met een ander kapsel! Wat is het grootste plezier dat je aan je werk beleeft? "Ik heb niet alleen aandacht voor het kapsel maar ook voor de mens, mensen gaan dan met een ander gevoel naar buiten. Ik zie mijn vak niet als haar korter knippen maar er meer een kunstwerk van maken. En als mensen zeggen dat ze anders geholpen dan anders geeft mij dat heel veel voldoening!". Hoe ziet jouw werkdag er over vijf jaar uit? "Over vijf jaar doe ik nog steeds deze leuke creatieve dingen. Ik heb dan wel meer klandizie en meer accessoires en ik werk dan samen met een collega. Het liefst met iemand zoals ik, die 'haar' niet alleen als 'haar' ziet. Wilt u een keer deze Italiaanse kapper ervaren? Gewoon doen: AGM CAPELLI, Heydenrijckstraat 110, tel. 024 36 56 119
Pagina's (1): 1