Zondag 24 juni: genieten van een klassiek concert afgewisseld met een wijnproeverij en hapjes verzorgd door Lenkenswijn.
Tijd: 15:00 uur (inloop vanaf 14:30)
Kosten: 7,50 alleen concert / 5,- kinderen / 15,- concert incl. wijnproeverij en hapjes
Tickets: aan de deur / ook verkrijgbaar in de winkel van Lenkenswijn (geopend vrij- en za van 12:00 – 18:00 uur)
Aanmelden: stuur een mail naar
Het klassieke concert
Het ensemble bestaat uit Wouter Peelen (viool), Sandra Karten (viool), Irene Doolaard (altviool)en Abel Streefland (cello). Deze vier musici hebben elkaar ontmoet in de diverse studentenorkesten die ons land rijk is. Alle vier zijn zij als amateurmusicus actief naast hun professionele loopbaan als respectievelijk accountant, docent Klassieke Talen, producent van podiumkunsten en universiteitshistoricus. Zij nemen u mee op een reis door de tijd waarin de diverse mogelijkheden van strijkensembles aan bod komen.
Zij beginnen met een sonate voor twee violen en continuo van één van de grootste componisten van de Barok, Arcangelo Corelli. Zijn composities staan bekend om het volmaakte evenwicht tussen vorm en inhoud, harmonie en melodie, homofonie en polyfonie, en het rijke gamma aan stemmingen. Corelli kreeg de bijnaam “Il Bolognese”. Niet vanwege zijn liefde voor pasta, maar omdat het gerucht ging dat hij op reeds 17-jarige leeftijd werd toegelaten tot de vermaarde Accademia Filarmonica te Bologna.
In tijd is het maar een kleine stap naar de volgende componist, maar in bekendheid een grote. Het volgende werk is namelijk gecomponeerd door de wellicht bekendste componist allertijden, Johann Sebastian Bach. Het is dit jaar precies 333 jaar geleden dat Bach is geboren, een heuglijk feit dat in de wereld groots wordt gevierd. Het is dan ook onvoorstelbaar dat het gros van zijn werken na zijn dood in vergetelheid is geraakt. Dit bleef zo totdat componisten zoals Felix Mendelssohn-Bartholdy voor grote herwaardering van zijn oeuvre zorgden in de 19e eeuw. Zo werd bijvoorbeeld in 1829 voor het eerst weer de nu zo bekende Matthaeus Passion uitgevoerd. Het ensemble zal een aantal van de Goldbergvariaties – bewerkt voor viool, altviool en cello – spelen.
Wanneer we de cijfers uit het geboortejaar van Bach (1685) door elkaar husselen, komen we uit bij het geboortejaar van de volgende componist, de Russische Alexander Glazunov (1865). Waar Corelli en Bach naast componist ook instrumentalist waren, is Glazunov vooral bekend als componist en dirigent. Hij componeerde al op jonge leeftijd, het strijkkwartet dat gespeeld zal worden is zijn eerste opusnummer dat hij reeds op 17-jarige leeftijd schreef. Als dirigent had hij tot 1897 een succesvolle carrière, wat eindigde met een dramatische première van Rachmaninov’s eerste symfonie. Later beweerde de vrouw van Glazunov dat hij stomdronken was tijdens het concert.
Het concert zal worden beëindigd met een strijkkwartet van de nog levende Amerikaanse componist Philip Glass, wiens muziek tot de zogenoemde minimal music wordt gerekend. Deze muziekstijl berust op enkele korte motieven die heel geleidelijk ten opzichte van elkaar verschuiven en, tijdens eindeloze herhalingen, subtiele wijzigingen ondergaan. In zijn werken combineert Glass een Westers klankidioom met Oosterse compositietechnieken, ritmiek en thematiek. Naast opera’s en symfonische muziek schreef Glass ook filmmuziek, waarvan de muziek voor The Truman Show (1998) werd beloond met de Golden Globe Award voor beste filmmuziek. Het strijkkwartet dat gespeeld zal worden is getiteld Company en is oorspronkelijk geschreven als muziek bij de theaterversie van de gelijknamige novelle van Samuel Beckett (1980).