In de nieuwste Wijkkrant voor Nijmegen-Oost staat het tweede artikel (hier het eerste) over de omstreden verkamering in Nijmegen-Oost. Lees hier het hele artikel van redacteur Alex Holderbusch. Overigens: hier is de hele Wijkkrant digitaal te lezen.
Verkamering (2): nieuwe regelgeving kamerverhuur
Ook in Nijmegen-Oost is verkamering een toenemend verschijnsel. De lage rente maakt beleggen in panden gewild. Vooral de 19e-eeuwse schil van prachtige, grote herenhuizen rondom het centrum lijken hieraan ten prooi te vallen. Zolang kamerverhuur een straat niet gaat domineren, hoeft dat niet tot overlast te leiden. Toch scherpt de gemeente de regels voor kamerverhuur aan vanaf januari 2018.
Nieuwe regelgeving kamerverhuur per 1 januari
• Een omzettingsvergunning is vereist bij verhuur van drie of meer kamers (voorheen vijf).
• Gemeente gaat actief optreden tegen illegale kamerverhuursituaties. Onduidelijk is hoe de gemeente dat gaat doen en of het effectief is.
Voorwaarden:
• WOZ-waarde pand moet hoger zijn dan 180.000 euro. Goedkopere woningen krijgen geen omzettingsvergunning.
• Pand moet aan brand- en bouwtechnische veiligheidseisen voldoen.
• Kamerverhuur moet toegestaan zijn volgens bestemmingsplan.
Foto: Bert Hendrix
Precieze cijfers zijn er niet, maar er zouden in Nijmegen ongeveer 4.200 kamerverhuurbedrijven zijn. De illegale verhuur heeft een enorme omvang: circa de helft. Het linkse Nijmegen heeft een liberaal kamerverhuurbeleid en is terughoudend met handhaving. In de woonvisie 2015-2020 zet de gemeente in op gevarieerde wijken. De gemeente staat voor een gedifferentieerd woningaanbod, qua typologie en prijs.
Dat het onderwerp leeft onder de bewoners is wel duidelijk op een bijeenkomst waar Wijkcomité Oost samen met Platform Kamerbreed bewoners informeert over juridische mogelijkheden tegen de toenemende verkamering. De toeloop is groot en bezoekers maken zich zorgen. Verzet tegen (grootschalige) kamerverhuur blijkt beperkt mogelijk. Vooraf bezwaar maken tegen een omzettingsvergunning is er één van. Er moet bijvoorbeeld een leefbaarheidstoets plaatsvinden, maar burgemeester en wethouders hebben een grote mate van vrijheid in de toepassing hiervan.
Het bestemmingsplan biedt nauwelijks mogelijkheden omdat het begrip wonen ruim is omschreven. De burger kan het beleid zelf van de gemeente niet aanvechten. Dat is aan de politiek in de gemeenteraad. Voor mensen die vrijwel ingesloten zijn door kamerverhuur en stevige overlast ervaren, is het belangrijkste om een dossier van overlast op te bouwen en niet ‘meldmoe’ te worden. Deze bewoners tonen zich machteloos: “Ik sta er alleen voor.”
Verkamering in appartementen is ook een bron van ergernis. Verenigingen van Eigenaren kloppen met veel vragen aan bij Platform Kamerbreed. Toekomstige eigenaren van appartementen moeten oppassen. Wettelijk is kamerverhuur namelijk toegestaan. Wil je dit voorkomen, dan moet de Vereniging van Eigenaren kamerverhuur in de splitsingsakte verbieden. Dit vergt in beginsel unanimiteit van alle eigenaren. Als er al (legale) kamerverhuur plaatsvindt in een appartementencomplex.
Verantwoordelijk SP-wethouder Velthuis was niet beschikbaar voor commentaar.
De Nijmeegse politiek is verdeeld
• SP Heel kritisch, pleit voor het bouwen van extra studentenkamers. SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: “Huisjesmelkers maken op een slimme manier misbruik van de woningnood. Meer dan 2.200 panden zijn illegaal verhuurd.”
• D66 Damien Oud stelt: “Kamerbewoning voorziet voor 65% in de woonbehoefte van studenten in Nijmegen, daarom is kamerbewoning onlosmakelijk verbonden met de studentenstad die Nijmegen is. D66 ziet vooral een probleem in illegale verkamering.” Allerbelangrijkste is de veiligheid. D66 pleit daarom voor opsporing van illegale kamerverhuur, strengere eisen aan verhuur en handhaving. De nieuwe regelgeving vanaf januari is een stap in de juiste richting. Een quotum vindt D66 een te zwaar middel.
• PVDA Pleit voor meer regulering zoals een strakker vergunningsbeleid en beter toezicht. De PvdA strijdt al langer voor een stringenter beleid, maar ziet stroperigheid in de uitvoering. Kleine stappen zijn er ook: onlangs werd een omzettingsvergunning in Bottendaal geweigerd. Rutger Zwart: “Het kan niet zo zijn dat hele straten worden verkamerd.”
• Voor Nijmegen.nu Paul Eigenhuijsen: “De oplossing zit niet in verscherping van de regels. Die zijn namelijk al vrij strikt.” Hij ziet graag dat de eigenaar van een pand eenvoudig te achterhalen is. Dat zijn namelijk vaak ouders, die vermoedelijk ook geen overlast van hun pand willen.
• Verenigde Senioren Partij Toenemende verkamering is een groot probleem. Tegen overlast moet worden opgetreden en verhuurders moeten worden aangesproken. Regulering is gewenst en handhaving moet worden verscherpt.
• VVD Niet beschikbaar voor commentaar. Op hun website heeft de fractie wel een uitgesproken standpunt. Het moeilijker en duurder maken van een omzettingsvergunning is een ‘gevalletje student en huisbaas pesten’. Immers, het lost het probleem van overlast veroorzakende kamerbewoners totaal niet op. Het zorgt alleen maar voor meer regels en kosten. De VVD is dus niet bepaald een voorstander van strengere regulering.
VVD, GroenLinks, Gewoon Nijmegen en Stadspartij DNF reageerden niet op het verzoek hun standpunt kenbaar te maken.