Door Seph Schreurs
Ik ben een late en gedwongen - com-putergebruiker; begonnen op een afdan-kertje van mijn werk, onder druk van mijn baas. Windows bestond nog niet en ik had net met veel moeite MS DOS le-ren hanteren toen er omgeschakeld werd en we allemaal Windows onder de knie moesten zien te krijgen. Op mijn werk Windows 95, maar thuis zat ik nog met die DOS PC en dat was erg verwarrend. Gelukkig kon ik me toen nog een nieuwe permitteren; de goedkoopste, maar met alles er op en aan.
Enige jaren later zat ik in de VUT en genoot volop van dat ding, tot hij de geest gaf. Dankzij een toffe buurman kon de boel nog opgewaardeerd worden zodat er meteen Windows 98 op kon. Na verloop van tijd heb ik me door de bank het internetbankieren laten aan-praten. Eerlijk gezegd vond ik mezelf toen een hele piet. Vooral als het me zou lukken.
Zaterdagmorgen haal ik altijd De Gel-derlander, want je wilt toch wel een beetje op de hoogte blijven van wat er in je stad gaande is. Maar ook de be-richtjes door Jacqueline van Ginneken op de Economiepagina lees ik met ple-zier. En niet te vergeten de column van mijn achterneef op pagina 2 van de bijlage. Onlangs trof ik links boven-aan op de Economiepagina echter een stukje dat me onaangenaam trof: ?Ban-kieren op oude pc voorbij?. Het ging over de ABN AMRO, wiens klanten met Windows 95, 98 en ME niet meer zouden kunnen inloggen op internetbankieren! En laat dat nou verdorie uitgerekend mijn bank zijn!!!
Ik knipte het stukje uit en liet het mijn buurman zien.?Dat betekent een nieuwe computer want jouw huidige pc heeft niet genoeg power voor XP?, was zijn mening. Dit kunnen ze toch niet máken, dacht ik. Nogal verontwaardigd stapte ik ?s maandags binnen bij ons bankfiliaal om de hoek. Daar was niets bekend maar ze zouden het aan de re-giomanager voorleggen.
Stel, dat het waar is! Wat moet ik dan doen? Internetbankieren verwijderen, van bank veranderen of eisen dat de bank dan maar voor de kosten opdraait?
Inmiddels is het probleem opgelost: de telefonische helpdesk belde mij op met de mededeling, dat er bij het inloggen een bericht voor gebruikers met Inter-net Explorer onder Windows 95, 98 en ME verscheen, waarin de genomen maat-regelen werden toegelicht. Dat gold blijkbaar niet in mijn situatie. Dat kon kloppen want de buurman had mij op zijn netwerk aangesloten en die heeft beroepshalve het nieuwste van het nieuwste. Daarom moet ik sindsdien in-loggen via Mozilla Firefox. Geen pro-bleem dus. Maar het was toch wel effe schrikken als je zoiets leest!