Vlak voor de zomervakantie werden in de keuzecursus Gamification, 8 sterrekids opgeleid tot junior game designer.
Ingezonden door Stephan Plat
We startten met een korte introductie over gamification en het werk dat ik daarin doe. Aan de hand van Holle Bolle Gijs in de Efteling werd ze al snel duidelijk hoe je een proces als afval weggooien leuker kunt maken.
De casus van vandaag in het thema van seizoenen en natuur:
Hoe kunnen we m.b.v. gamification ervoor zorgen dat kinderen meer biologische en seizoensgebonden groenten en fruit gaan eten? We hadden ook een échte opdrachtgever, namelijk Odin, de biologische supermarkt aan de Daalseweg. Michael, de filiaalmanager gaf een hele leuke rondleiding en stelde de kinderen veel vragen. Hij ging o.a. in op wat biologische groenten en fruit precies zijn, welke seizoensproducten er wanneer te verkrijgen zijn, maar ook hoe groenten tegenwoordig in allerlei producten zijn verwerkt. (zoals pasta van linzen en crackers van kastanjes). Uiteraard vroeg hij ook regelmatig naar de ervaringen van de kinderen zelf en liet ze bijv. rauwe broccoli proeven. Na een speciaal kijkje in de opslag en koeling, kregen ze een welverdiend biologisch raketje (lekkerder dan de normale hoor!)
Aan de slag!
Om in de stemming te komen startten we met het uitleggen van hun eigen favoriete spel en waarom ze dit nou zo leuk vonden. De uitkomsten hiervan gingen in de 'grote game schaal' in het midden van de tafel.
Daarna gingen we met behulp van de Gamification Arena aan de slag met de opdracht. Ze leverden met post-its allerlei zaken en ideeen aan en plakten die in de twee grote modellen op de tafel. Super leuk om te zien hoe ze bijv. de belanghebbenden in no-time in kaart brachten: Boeren, klanten, kinderen, ouders (want die moeten het kopen) , Michael, medewerkers van Odin, leveranciers ( voor vandaag: buschauffeurs die het naar de winkel brachten ;-))
Uitwerking
Na een welverdiende pauze, mochten ze aan de hand van allerlei spelelementen (o.a. hun eigen input zoals: Met gezin spelen, verschillende games, niet te lang, dobbelstenen, sparen, fantasie, kaartjes etc) een concreet idee bedenken. En wat kwam er een boel los. Geweldig om te zien!
Er werd doorgeborduurd op o.a. Monopolie, verzamelen, Pokémon, karakters en wat al niet meer.
Resultaat
Aan de basis van het resultaat ligt een kaartconcept waarbij alle groenten en fruit een naam en karakter krijgen, zoals Niek Noot, Frida Framboos en Bob Bes ;-) Wat een lol! Het werk werd verdeeld, waarbij Marcus en Fedde gingen Googlen welke groenten en fruit in welk seizoen te verkrijgen zijn. Stijn en Niek bedachten de namen en Frieda, Isa, Jet en Kaat werkten de karakters uit in kaarten. De kaarten kunnen op drie manieren (eigenlijk drie spellen dus) worden gebruikt. In een kwartetvorm met 8 groepen (4x fruitseizoen en 4 x groenteseizoen), in een monopolie/ganzenbord variant met Frambozen voor de Kalverstraat. En de derde variant kwam pas bij de afronding, waarbij Stijn riep dat het cool zou zijn dat alle karakters ook een superkracht moesten krijgen, waardoor je de kaarten ook kon ruilen en in soort van Pokémon-variant kan spelen.
Afijn, op de kaarten moet dus komen wat het is, welk seizoen verkrijgbaar, nickname, superkracht, prijscategorie en uiteraard een lekker recept op de achterkant! Kaat wilde nog met de recepten aan de slag, maar toen was de tijd op.
En nu verder?
Wat een creativiteit en werklust. Dit was de eerste keer met basisschoolkinderen, maar ik sluit niet uit dit vaker te gaan doen. Én dan hebben we het nog niet over het daadwerkelijk uitvoeren van de ideeën. Eens kijken wat supermarktmanager Michael er van vindt, want de kaarten verzamel je natuurlijk bij aankoop van het product in het juiste seizoen... bij Odin. Laat nou net alle kinderen het jammer vinden dat papa en mama nooit naar Odin gaan... wordt vervolgd...
Gamification in een notendop?
https://www.youtube.com/watch?v=6_R7Y74BIxU