Sinds ruim een jaar moeten alle ondernemers het hoofd boven water zien te houden onder de opgelegde coronamaatregelen. De Wijkkrant en de website voor Nijmegen-Oost wil weten wat er zich bij de ondernemers in onze wijk afspeelt, hoe ze zich redden, welke alternatieven ze bedachten. En zijn er misschien ook blijvende vernieuwingen door deze crisis? Vandaag Charles van der Meer van Kapsalon Charles en Rob van der Meer.
Tekst: Anna Bakker en Wilmy Smeets, foto: Marc van Kempen
“Ik was heel erg blij met de volle haarbak.”
“We moesten van de één op de andere dag dicht vorig voorjaar. Na vijftig jaar elke dag dienstverlenend bezig zijn, was onze agenda ineens helemaal leeg, dat voelde heel erg onwennig. In de eerste lockdown heb ik als afleiding me gestort op mijn hobby koken en heb ik ook gekookt voor goede bekenden die alleen wonen. We hebben heel goed contact met al onze klanten en steeds de afspraken maar weer doorgeschoven na elke verlenging van de maatregelen. Op een gegeven moment voelt dat erg onprettig, je voelt je tekort schieten omdat je de klanten niet kunt helpen.
Begin maart, toen we weer open mochten, hebben we de eerste twee weken met een dubbele bezetting gewerkt om zoveel mogelijk klanten te knippen. De haarbak was die dagen wel héél erg vol. Gelukkig was de kassa dan ook vol en zo konden we het omzetverlies wat goedmaken. We hebben toch één derde van onze jaaromzet gemist in het afgelopen coronajaar. Gelukkig hebben we wat spek op de botten, maar voor collega’s die net beginnen is het erg moeilijk.”