Bij 'Duurzaam Hengstdal' tref ik niets aan over de verduurzaming van het autogebruik.
Natuurlijk kan er niets op tegen de CO2-reductie van de vervanging van je auto door fietsvervoer. Maar ook als je de auto niet meteen de deur uitdoet - hoewel de meeste auto's toch al buiten staan – dan nog kun je aanzienlijk besparen op de CO2- uitstoot van die machine.
Een auto op diesel stoot nl. per liter 3,2 kg CO2 uit. Een auto op benzine (E95) 2,8 kg per liter. Vervang je die brandstof door LPG, dan heb je nog maar 1,8 kg CO2 uitstoot per liter. Ook de stikstofuitstoot van LPG is veel lager dan van diesel en benzine.
In percentages: vervang je diesel door LPG, dan realiseer je een CO2-reductie van -44%, bij benzine is dat -36%. De CO2-uitstoot (voor de productie van elektriciteit) van elektrische auto's is zelfs hoger dan die van een auto op LPG.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen er in Hengstdal 'op LPG' rijden.
Waarom 'duurzaam Hengstdal' hieraan geen aandacht besteedt en wel aan inductiekoken, waardoor je CO2-uitstoot 3 keer groter wordt dan met koken op aardgas, is me een raadsel.
De CO2-uitstootgegevens kun je hier vinden: https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/