IIse Peeman, zakelijk leider van Theatergezelschap Kwatta, woont met veel plezier in de Molukkenstraat: lekker groen door alle voortuinen en de mooie bomen en ze vindt dat het een bruisend karakter heeft door het kleine winkelcentrum. “Elk stukje in Oost heeft eigenlijk een eigen stadskern en daardoor een eigen identiteit.”
Tekst: Karin Veldkamp, foto's: Hans Hendriks
In het Badhuis aangekomen zoeken we een plekje in de ruime ontvangstruimte van het oude monumentale pand, sinds jaar en dag de thuisbasis van Theatergezelschap Kwatta. De oude 'entree' van het Badhuis, met haar ronde vormen en marmeren bekleding, wordt opgefleurd met felle kleurrijke kindertekeningen op de muur.
Ik kan de combinatie van oud en modern niet altijd waarderen, maar in de ontvangstruimte van het Badhuis voel ik me altijd thuis. Het is sfeervol, ruim en warm tegelijkertijd. Ilse werkt veel thuis, maar is voor het gesprek met de Wijkkrant naar haar kantoorstek afgereisd. Thuis en in het Badhuis is het maar stil. “Op de verkiezingsdag stond er weer een rij voor de deur”, zegt een blije Ilse. “Heerlijk dat er weer reuring was, ik kreeg er energie van.”
Ilse is zakelijk leider sinds november 2019 en samen met de artistiek leider is ze verantwoordelijk voor alles rondom het gezelschap en het pand. Haar studie Engels, taal en cultuur bracht haar naar de grote stad en was, achteraf gezien, wellicht haar eerste stap richting deze functie. Alhoewel ze begon met banen in de marketing kwam ze, na afronding van de Artez-opleiding theaterdocent, daadwerkelijk in het theater terecht. Twee maanden nadat ze de opleiding had voltooid, accepteerde ze haar huidige baan en viel daarmee 'met mijn neus in de boter'. De BIS-subsidie, een vierjarige inkomstenbron voor het gezelschap, werd na negentien jaar afgewezen en niet veel later stond corona voor de deur waardoor de inkomsten van het publiek ook wegvielen.
Rijdende trein
“Wij maken al negentien jaar onbegrensd en interdisciplinair jeugdtheater, eigenlijk is het volwassentheater voor kinderen met een knipoog”, aldus Ilse. “De voorstellingen van ons gezelschap zijn vooral te zien op scholen, uiteraard in het Badhuis zelf, maar gaan ook de regio en het land door, we gaan zelfs internationaal.”
Als nieuwkomer in deze functie kreeg Ilse het meteen voor de kiezen. Vanwege organisatorische problemen kreeg Kwatta de vierjaarlijkse BIS (landelijke subsidie voor de culture basisstructuur) 2021-2024 niet toegekend - en daarnaast waren er natuurlijk de coronabeperkingen.
Negatieve beeldvorming
“Ja, het is een hectische tijd. Ik hou zeker van een uitdaging, maar had dit vooraf niet voorzien.” Ilse ging een andere koers varen met een nieuw team. Geen slecht uitgangspunt voor een nieuwe situatie, lijkt mij. “Je kunt inderdaad schoon schip maken met een nieuw team, maar je stapt wel op een rijdende trein. Met je nieuwe team loop je aan tegen ‘oude’ plannen. De beeldvorming was nogal negatief en dus heb je ook ruimte nodig om je verhaal te vertellen en in gesprek te gaan met je medewerkers. Je moet zowel intern als naar buiten toe laten zien wat je wil en kan. Openheid en transparantie zijn belangrijk daarbij en ik heb dan ook met iedereen gesprekken gehad over wie we zijn, waar we vandaan komen en waar we heen willen. Mede door corona heb ik in korte tijd veel geleerd over de sector en de verhoudingen daarbinnen. Het mooie van corona daarbij is dat er een vorm van gelijkwaardigheid is ontstaan in de sector, doordat zowel grote als kleine theaters in een unieke situatie belandden.”
Unieke situatie
Maar hoe kan Kwatta overleven zonder structurele subsidie? Dat moet toch een grote zorg zijn? “Je kunt als gezelschap negentien jaar succesvol zijn en in één keer weg zijn”, erkent Ilse. “De BIS werd voor 2020 niet meer toegekend omdat de organisatie een aantal dingen onvoldoende op orde had, er was financiële instabiliteit en wisselingen op bestuurlijk niveau veroorzaakten veel onrust. Gelukkig zitten we nu in een overgangsregeling, want zonder subsidie kan Kwatta niet overleven, zeker niet in coronatijd. De Provincie financiert ons tot september van dit jaar. Het is wel karig en dat maakt het lastig, theater heeft namelijk een grote omvangtijd, van script naar uitvoering ben je minimaal twee jaar verder. Artistiek gezin is het eigenlijk onmogelijk om niet verder te kijken dan september 2021. Niet alleen vanwege het maken van een voorstelling, maar ook vanwege de programmering”, vertelt Ilse.
Dat klinkt heftig. Kan de gemeente Nijmegen wat doen? Die blijken ook geen subsidie te geven. Andere opties? “We vragen nu een aanvullende subsidie aan op die negen-maandensubsidie van de Provincie, maar zonder structurele subsidie kunnen we niet bestaan. Het is een heel onzekere tijd en er is een grote kans dat Kwatta na september 2021 niet meer bestaat, tenzij de gemeente Nijmegen en Provincie Gelderland ons steunen.”
Partner in crime
Voor Ilse een uitdagende tijd in haar baan. En privé? Hoe gaat een theaterliefhebber om met het gemis van voorstellingen op de planken? “Ik ga inderdaad graag naar het theater. Gelukkig heb ik aan mijn vriend een partner in crime. We gingen wel twee of drie keer per week. Dat mis ik. Maar corona heeft ook positieve kanten. Ik heb de rust om te lezen en ja....ik ben ook aan de legpuzzel. En voor mij is het ook wel een uitdaging om nu niet te lang door te werken en vervolgens naar Netflix te kijken. Ook ben ik erachter dat mijn agenda veel te vol zit. Natuurlijk wist ik dat al, maar ik ontdek nu dat het ook heel fijn is om met mensen te eten en te kletsen. Maar het belangrijkste wat ik in deze tijd mis, is de kunst. Kunst geeft mij, in welke vorm dan ook, ontzettend veel energie en inspiratie en daagt me uit als persoon.”