Artikel aanleveren


Wij ontvangen graag een artikel van je! Hoe? Je plaatst je artikel eenvoudig als bericht op deze website. Elke maand plaatsen we de leukste, beste artikelen in de wijkkrant. We gaan hierbij zoveel mogelijk uit van de behoefte van de lezers: wat is er op dat moment het leukst, meest interessant of nuttig? Hierbij letten we goed op de spreiding van verhalen over de 6 wijken.

Om een artikel te plaatsen log je in op deze site en klik je op 'toevoegen' rechtsboven. Veel succes! 

Je artikel moet aan deze criteria voldoen om geplaatst te worden.

1. Lengte en formaat

  • Maximaal 400 woorden.
  • Duidelijke titel, inleiding, kern, en conclusie.

2. Relevantie voor de wijk

  • Focus op lokale gebeurtenissen, personen, of initiatieven. Geen herhalingen.
  • Vermijd algemene onderwerpen die niet specifiek zijn voor de wijk.

3. Schrijfstijl (zie tips hieronder)

  • Vlot en toegankelijk.
  • Correct taalgebruik, geen jargon.
  • Creatief en boeiend, maar helder en begrijpelijk.

4. Originaliteit

  • Unieke invalshoek of nieuw perspectief.
  • Vermijd herhaling van reeds gepubliceerde inhoud.

5. Visuele aantrekkelijkheid

  • Inclusief relevante (rechtenvrije!) foto's of afbeeldingen (indien mogelijk).
  • Goede structuur met tussenkopjes en alinea's.

6. Deadline en proces

  • Inzendingen uiterlijk 2 dagen voor deadline
  • Je staat open voor revisie en feedback van de redactie.

7. Positieve Instelling

  • Constructief en positief, geen negatieve of aanstootgevende content.
  • Gericht op verbinding en betrokkenheid in de wijk. De wijkkrant is geen spreekbuis voor belangenorganisatie om alleen maar je frustratie te uiten. 

8. Diversiteit

  • Moedig diverse stemmen en perspectieven aan.
  • Inclusief voor alle wijkbewoners, ongeacht achtergrond of leeftijd.

Deze schrijftips hieronder maken jou geliefd bij jong en oud.

1. Denk aan je lezer

Bedenk vooraf wat je nu precies wilt vertellen en aan wie.
Wat ben je van plan met je tekst?
Moet de lezer iets weten, iets vinden of juist iets gaan doen?
Wat is je relatie tot de lezer? Kennen jullie elkaar?
Houd je lezer in gedachten. Doe alsof je een gesprek met hem voert. Gebruik dus geen ‘jullie’.

2. Houd het kort 

Maak de zinnen niet te lang. Lange zinnen zijn moeilijker te begrijpen.
Geef één boodschap per zin.
Maak je verhaal niet onnodig lang. Laat weg wat er niet toe doet.

3. Doe normaal

Gebruik normale taal. Dus niet: ‘Naar aanleiding van de toespraak van wethouder Beerten van woensdag jongstleden, zie ik mij genoodzaakt om...' Bedenk bij jezelf: wat zou ik nu zeggen als de lezer tegenover me zat? Of: hoe zou ik het in de supermarkt aan mijn buurvrouw vertellen?

Vermijd (schrijf)clichés. (Moe maar voldaan gingen we weer naar huis. Het was een dag om nooit te vergeten!)

4. Schrijf actief
Vermijd de lijdende vorm: constructies waarbij je hulpwerkwoorden als  ‘worden’ of ‘zijn’ gebruikt. Die constructies zorgen ervoor dat je niet hoeft te zeggen wie de handeling verricht, of heeft verricht. De mens achter de handeling verdwijnt.  Actieve zinnen maken een tekst duidelijk en levendig. Bovendien zijn ze minder formeel. Dus niet "Tien jaar geleden had de reuma flink toegeslagen" maar: "Tien jaar geleden sloeg de reuma flink toe. " Niet: "Om te worden toegelaten zijn de studenten naar de inschrijvingsbalie gestuurd" maar "Wij stuurden de studenten naar de inschrijvingsbalie voor hun toelating."

5. Kort niet af
Gebruik zo weinig mogelijk afkortingen. Afkortingen geven aan dat we ons er snel van af willen maken. We besteden geen zorg aan de lezer. Bovendien: jij mag dan wel weten wat een afkorting betekent, maar veel lezers weten er geen raad mee.

6. Zorg voor een logische opbouw
Zorg voor een logische tekstopbouw.  Een begrijpelijk, toegankelijk artikel bestaat normaal gesproken uit een begin, een kern en een afsluiting. Bijvoorbeeld de aanleiding, het onderwerp en de conclusie.

7. Stel leuke vragen

Voorbeelden:

  • Hoe ziet je droomopdracht eruit?
  • Waaruit put je motivatie als het tegen zit?  
  • Van welke ervaring heb je het meest geleerd?
  • Als je opnieuw mag beginnen, wat zou je dan anders of hetzelfde doen?  
  • Waarin ben je goed maar werkt soms tegen je?  
  • Van welke misser heb je het meeste geleerd?
  • Welke karaktertrek komt goed van pas bij je werk?
  • Welke vraag moet ik jou zeker niet stellen?
  • Van welke fout heb je het meeste geleerd?
  • Welk hoogtepunt heb je als laatste gevierd?
  • Wat was je grootste uitdaging tot nu toe en hoe verliep dit?

8. Goede kop, korte tekstblokjes, tussenkopjes, streamers
Probeer je lezer te verleiden met hapklare brokjes tekst. En maak hem nieuwsgierig met een aantrekkelijke kop en subkopjes of streamers.

Hoe schrijf je een kop waar heel veel mensen op klikken, zonder dat ze zich na het lezen belazerd voelen en dus hun geld terug willen? Dit is informatie van Villamedia, website over journalistiek:  https://www.villamedia.nl/artikel/dit-is-het-geheim-van-een-goede-kop :