Achtergrond


Aanleiding
De aanleiding voor deze campagne vormt de teruglopende advertentie-inkomsten. In 2019 daalden onze advertentie-inkomsten al met 10% en draaiden we verlies. In 2020 herstelde dit een beetje totdat in Maart de coronacrisis toesloeg.

Oorzaak: toename bladen, websites en social media kanalen
Er komen steeds meer advertentiemogelijkheden bij voor ondernemers in onze wijk, naast de wijkkrant. We hadden al de Brug, Quo Vadis (uitgaansagenda) en de Rozet, maar de laatste tijd zijn ook bijv. bladen als Hallo Nijmegen en Springlevend erbij gekomen.

Op digitaal gebied zien we al een tijd dat ondernemers hun advertentiebudget besteden aan Facebook en Google Adwords. De komende tijd begint Facebook ook met advertentiemogelijkheden op hun andere producten: Instagram en Whatsapp. De Persgroep is zeer actief met hun indebuurt platform.  Nu.nl biedt nu ook zeer lokale advertentiemogelijkheden. En last but not least heeft ook Nextdoor aangegeven dat hun verdienmodel óók rust op de advertentie-inkomsten van lokale ondernemers. 

Kortom, vele papieren en digitale media hengelen naar de gunsten en het beperkte advertentiebudget van ondernemers en wij zijn er daar eentje van.

Onze advertentie-inkomsten zullen dus verder blijven dalen
We verwachten dat door deze ontwikkelingen onze advertentie-inkomsten nog verder én sneller zullen dalen. Ze zullen niet helemaal verdwijnen, daar is onze krant te aantrekkelijk voor. Vorig jaar betaalden we de daling met onze reserves maar dat is natuurlijk niet houdbaar. We moeten nu andere inkomstenbronnen aanboren.

We moeten nú iets doen
We willen daarom dit jaar 2.000 fans hebben als extra inkomstenbron. Samen met de overgebleven adverteerders is het voorbestaan van de wijkkrant op de langere termijn geborgd!