Veel gestelde vragen


Hieronder vind je alle veel gestelde vragen en de antwoorden. Zit je vraag er niet bij? Mail deze dan naar  

Ik wil/kan niet online betalen
Dat is heel vervelend. Ken je iemand die je daarbij kan en wil helpen? Wij nemen liever geen contant geld in ontvangst. Wij willen de financiën het liefst zo transparant mogelijk doen. Onze vrijwilligers voelen zich hier niet prettig bij. Betalen door een bedrag over te maken op ons banknummer kan eventueel wel. Onderaan deze lijst vind je het nummer.

Ik wil alleen een eenmalige bijdrage storten en er niet aan vastzitten.
Dat is heel begrijpelijk. We zijn natuurlijk ook blij met een éénmalige bijdrage. Maar omdat we jaarlijks terugkerende kosten hebben, hebben we ook jaarlijks terugkerende inkomsten nodig. Zou je dit misschien willen overwegen? Het afmelden gaat heel makkelijk: stuur een mailtje naar . Je kunt je natuurlijk ook inschrijven als Fan van oost en je daarna meteen weer afmelden als Fan van Oost.

Kan ik een factuur toegestuurd krijgen? Dat kan. Stuur even een mailtje naar en wij regelen het voor je.

Kunnen jullie niet elk jaar een reminder sturen?
Dat is natuurlijk mogelijk, maar wij hebben voor een praktische en meer structurele oplossing gekozen. Omdat we met vrijwilligers werken proberen we het zo eenvoudig mogelijk te houden. Elk jaar weer iedereen mailen kost veel tijd. Tip: maak er bij je eigen bank een automatische, jaarlijkse overschrijving van. 

Het jaar is al half om, betaal ik nou €10 of €5 voor de rest van dit jaar?
Het jaar gaat in na je betaling. Dus stel, je betaalt op 28 Mei 2020, dan heb je betaald tot en met 28 Mei 2021.

Hoe kan ik meer betalen?
Wat goed! Stuur dan even een mailtje naar en we nemen contact met je op.

Krijg ik een betaalbewijs?
Ja, je krijgt een factuur van ons met de mogelijkheid je lidmaatschap ook te beëindigen.

Het lukt me niet om me aan te melden
Vervelend. Stuur even een mailtje naar en we nemen contact met je op!

Hoe meld ik me af als Fan van Oost?
Je kunt je machtiging zelf intrekken via (de app) van je bank. Nog makkelijker is om ons een mailtje te sturen: . We beëindigen dan direct jouw machtiging. Deze beëindigen we dan per de eerstvolgende vervaldatum, 12 maanden na je laatste betaling. We kunnen je helaas niet het geld naar rato terugbetalen.

Hoe kan ik het bedrag terug laten storten?
Je hebt het wettelijke recht om de automatische incasso terug te laten storten. Dit heet 'storneren' en doe je via (de app) van je bank. Mocht je hierbij problemen ondervinden, laat het ons weten via . We gaan je dan helpen.

Er is iets misgegaan met de betaling.                                       
Mail ons op en wij ondernemen snel actie.

Hoe komt de sticker bij mij terecht?                                              
Je hebt in de aanmeldprocedure je postcode en huisnummer al ingevuld. Binnenkort krijg je een envelop met de sticker in je bus.

Waarom worden mensen Fan van Oost?
Veel mensen vinden het belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er in hun buurt of wijk gebeurt. Het lezen van de verhalen en informatie in de Wijkkrant of op de website geeft ze een gevoel van verbondenheid met hun omgeving. Ook vinden ze dat de verhalen in de Wijkkrant en website zorgen voor een socialere wijk. En organisaties en ondernemers gebruiken de krant en de site om hun doelgroep te bereiken. Zonder wijkkrant en site lukt dit allemaal niet meer of een stuk minder!

Hoezo moet ik betalen, krijgen jullie geen subsidie dan?
Ons blad ontvangt geen subsidie van de gemeente, maar drijft op de advertentie-inkomsten van lokale ondernemers in Nijmegen-Oost. En nu dus ook op de bijdragen van lezers. Wij zien subsidie als een goede manier om iets op te starten, maar niet als een structurele manier van financiering. Voor onze continuïteit op de lange termijn willen we liever heel veel kleinere financierders en niet één grote geldschieter, dat maakt het te kwetsbaar. En het werken voor lezers en adverteerders houdt ons scherp om een goed blad te maken!

Waarom leveren jullie je salaris niet in?
Bijna alle activiteiten om de Wijkkrant te maken en de website bij te houden worden door vrijwilligers gedaan. Alleen voor taken die een gegarandeerde kwaliteit of tijdigheid vereisen (zoals voor bijvoorbeeld een deadline), maken we gebruik van zzp-ers, natuurlijk uit onze wijk.

Waarom gaan jullie niet alleen verder op internet?
Wij zijn al actief met een dagelijks actuele website: nijmegen-oost.nl. Hier kunnen inwoners en ondernemers ook zelf content plaatsen om gevonden te worden. Wij geloven in een meervoudige aanpak waarmee we zoveel mogelijk verschillende mensen bereiken. Dus een papieren krant elke maand op de mat. En daarnaast dagelijks nieuws op nijmegen-oost.nl dat wordt verspreid via onze social media kanalen (Twitter, Facebook, Instagram, Youtube)

Mag mijn oma, die niet in Oost woont, ook fan worden?
Onze ervaring is dat veel mensen die ooit in Nijmegen-Oost gewoond hebben, een speciaal plekje in hun hart daarvoor houden. Dus die mogen zeker fan worden. Via een account op nijmegen-oost.nl blijven ze toch op de hoogte van wat er in hun oude buurtje gebeurt.

Wat krijg ik er (nog meer) voor terug?
Je krijgt van ons ook een Fan van Oost sticker voor op je brievenbus. Ook al heb je een Nee/Nee sticker voor ongewenste reclame en andere huis-aan-huisbladen, krijg je toch de Wijkkrant in de bus!

Hoe weet ik of het geld goed terechtkomt?
Het geld komt terecht bij de Stichting Wijkkrant voor Nijmegen-Oost, die al bestaat sinds 1972. De stichting heeft als doel een goede informatievoorziening in Nijmegen-Oost en een meer verbonden wijk.  

Wat als ik de wijkkrant toch niet heb ontvangen?
Dat is natuurlijk heel vervelend. Elke maand doen onze 90 vrijwillige bezorgers (allemaal mensen die bij jou in de buurt wonen) hun best om iedereen van een wijkkrant te voorzien. Dat is niet altijd even makkelijk omdat sommige straatjes wat verborgen liggen. Kijk hier wat je kunt doen als je geen wijkkrant hebt ontvangen.

Hoe kom ik aan de brievenbussticker?
Na je betaling krijg je voor de volgende keer dat de wijkkrant bezorgd wordt, de sticker vanzelf in je bus.

Mag dat wel, zo’n sticker op de brievenbus?
Ja hoor, het is jouw brievenbus dus jij bepaalt! Wat niet mag, is drukwerk en reclame bezorgen op een brievenbus met Nee Nee resp. Nee Ja sticker.

Ik ben mijn Fansticker kwijt, wat nu?
Mail naar en je krijgt gewoon een nieuwe!

Hoe kun je de bezorging nu ineens garanderen? Er waren toch vaak problemen?.
De afgelopen jaren bezorgde het bedrijf Axender voor ons de 15.000 wijkkranten. Zij gaven een bezorggarantie van 95%. Inmiddels doen we de bezorging met zo'n 90 eigen vrijwilligers die in hun eigen buurt de krant bezorgen. We kunnen nooit 100% garantie bieden, maar we geloven dat onze vrijwilligers super gemotiveerd zijn om iedereen van een krant te voorzien. En zeker als je een Fan van Oost sticker op de bus hebt! Wil je ook meehelpen met de bezorging? Meld je dan hier aan!

Hoe vaak komt de wijkkrant eigenlijk?
De wijkkrant verschijnt elke maand alleen niet in juli en augustus.

Kun je niet een beetje bezuinigen op die krant?
Waar het kan bezuinigen wij zoveel mogelijk zonder in te boeten op de kwaliteit. Zo hebben we de betaalde bezorging vervangen door eigen vrijwilligers.

Als ik meer doneer, mag ik dan ook naar jullie borrel komen?
HaHa :-) Als je dan artikelen 'doneert' en lid van de redactie wordt, ben je van harte welkom!

Heb ik als donateur (Fan!) inspraak over de inhoud?
De redactie en eindredacteur zijn verantwoordelijk voor het maken van een mooie krant waar iedereen in de wijk zich in herkent. Heb je een suggestie voor een artikel? Mail dit dan naar . Of wil je zelf een artikel schrijven? Dat kan nu al: maak een account op nijmegen-oost.nl en schrijf nu je eerste artikel op de site. Wij zien dit vanzelf en kunnen het dan opnemen in de Wijkkrant.

Betalen we zo ook mee aan de site?
Alle opbrengsten van de Fan van Oost Campagne gaan naar de Stichting Wijkkrant voor Nijmegen-Oost. Dit heeft als doelstellingen een goede informatievoorziening in de wijk, en de site valt daar ook onder. Alle verhalen die in de Wijkkrant staan, komen ook op de website. Omdat de ruimte in de krant beperkt is maken we elke maand een keuze uit de leukste artikelen die op de site staan. Bovendien heeft de site ook een sociaal doel. Mensen kunnen elkaar daar hulp vragen of aanbieden. Ook staat daar alles dat er in de wijk te doen is. Vanwege de grote hoeveelheid staat dat niet meer in de krant. En op de site kun je werkelijk alle verenigingen, organisaties, maatschappelijk werk en ondernemers in de wijk vinden. Dus ja, ook de site profiteert ervan!

Doet Berg en Dal ook mee aan de Fan actie?
Ja, heel veel mensen in Berg en Dal lezen ook graag de Wijkkrant en willen die blijven ontvangen.

Wat is het bankrekeningnummer van de Wijkkrant?
Dat is NL 59 SNSB 0893288586 tnv Wijkkrant Nijmegen-oost.

Vermeld daarbij 'Fan' en je postcode met huisnummer zodat we je een brievenbussticker kunnen bezorgen.