Het onderwijs op De Buut ziet er ineens heel anders uit sinds deze week. Door de maatregelen die genomen zijn vanwege het Coronavirus krijgen alle kinderen onderwijs op afstand.
De kinderen werken thuis aan digitale weektaken. Dat is best even wennen en je mist elkaar natuurlijk ook. Gelukkig hebben de kinderen en de leerkrachten iedere dag contact met elkaar door middel van mail, een digitaal prikbord en een online Classroom. Daar kan iedereen een filmpje, een foto of een verhaal delen. Ook kun je met elkaar chatten. Iedere dag staat er voor elk leerplein een filmpje met een uitdagende opdracht klaar, gemaakt door de leerkrachten; bijvoorbeeld wie bouwt de hoogste toren met dozen en boeken of de langste knikkerbaan. Hieronder zie je wat er allemaal gebeurt in de huiskamers!
Wij wensen iedereen in deze tijd alle kracht en gezondheid toe!
Zorg goed voor jezelf, voor anderen en hopelijk kunnen we allemaal weer snel naar school.
Janneke Colsen, schoolleider De Buut
Leerplein 1
Wat is het toch een rare tijd! We zijn niet op school en toch gaat het onderwijs door. Kinderen op leerplein 1 hebben op afstand een weektaak gekregen met verschillende activiteiten. Deze sluiten aan bij het thema ‘boerderij’. Zo kunnen kinderen een dier vouwen, dierengeluiden maken en meezingen en dansen met het Boerendoelied! Verder zijn de kinderen op leerplein 1 hard aan het werk met online lessen. Zo wordt er thuis gewoon gerekend, gelezen en gewerkt aan schrijfopdrachten. Net als op school, alleen met een papa of mama als leerkracht. Op de foto's zie je Kees achter de laptop en Sjef heeft een weektaak gemaakt.
Van leerlingen kregen wij al snel te horen dat er contactbehoefte was onder de leerlingen van de leerpleinen. Vandaar dat wij een digitaal prikbord hebben aangemaakt voor leerplein 1 en 2. Daar kunnen kinderen een foto, verhaal of filmpje delen. Iedere dag wordt er door de leerkrachten en studenten van De Buut een nieuwe 'challenge' geplaatst. Bouw een hoge toren, teken een dier of hoe vaak dobbel jij 6 in een minuut. En de leerlingen laten het resultaat natuurlijk weer zien op ons digitale prikbord. Zo zijn er al vele knutsel- en bouwwerkjes, verhaaltjes en andere bezigheden gedeeld.
Leerplein 2
De kinderen van leerplein 2 hebben afgelopen week voor het eerst de weektaak digitaal gekregen.
Daarop staat wat zij kunnen doen: elke dag 20 minuten oefenen met rekenen, spelling en lezen.
Daarnaast kunnen ze ook andere activiteiten doen zoals leuke video's of puzzels, werkbladen, kleurplaten, recepten en verhalen...
Ook hebben ze een video- en fotomuur waarop de kinderen kunnen laten zien wat ze zoal doen.
Bart schrijft een brief aan de buren
Bart schreef een brief aan de bejaarde buren om te vragen of hij iets voor ze kon doen. Kijk op de foto wat hij in z'n brievenbus vond...
Een van onze leerlingen: "Ik was buiten leuk aan het hinkelen, maar het duurde wel lang voordat hij af was..."
Leerplein 3
Wij zijn deze week gestart met het opzetten van een online klaslokaal. De kinderen krijgen van ons opdrachten, zoals rekenen, taal en spelling. Daarnaast worden de kinderen uitgedaagd door middel van vrijere opdrachten en challenges. Hieronder een paar mooie voorbeelden.
Tjebbe: "Vandaag ff mijn best gedaan op hoog houden."
Aantal dingen gedaan met hooghouden met pingpong batje
1. 91 keer hooggehouden terwijl ik 3 rondjes om de trampoline liep.
2. 135 keer hooggehouden terwijl ik op een yoga bal zat.
3. 400 honderd keer hooggehouden en toen vond ik het saai worden.
4. 73 keer omhoog slaan batje omdraaien weer omhoog batje omdraaien… enz.
5. 95 keer hooggehouden dmv. Met twee batjes de hele tijd over te passen.
Camiel: "Ik heb een mooie (al zeg ik het zelf) plantenhanger met de techniek macramé gemaakt en ik heb fotooooooooos"
Tore: "Ik heb er een sleutelhanger van gemaakt."
Lola heeft 2 verhaaltjes geschreven: