Aantrekkelijk en bereikbaar Nijmegen Oost.
Graag geef ik mijn mening en advies over de bereikbaarheid maar ook over de 'berijdbaarheid' van Nijmegen Oost. Mijn uitgangspunt is dat we het voor ALLE verkeersdeelnemers gemakkelijker en aantrekkelijker moeten maken. Hier een voorzet voor een positieve aanpak.
Even kijken hoe het nu is en zoals ik het bekijk. In mijn visie hebben we:
We hebben A. hoofdwegen (zoals: Canisiussingel).
We hebben B. doorgaande hoofdwegen (zoals: Berg en Dalseweg, Daalseweg, etc.)
We hebben C. doorgaande wegen (zoals: Heijderickstraat, Ubbergseveldweg, Kolemans Beijnenstraat, etc.).
We hebben D. doorgaande wijkwegen (zoals: Van Nispenstraat, Groesbeeksedwarsweg, Dominicanenstraat, etc.).
Wat heeft Nijmegen niet goed gedaan? Alle C en D wegen zijn bezaaid met verkeersdrempels. Deze waren bedoeld om het autoverkeer te vertragen en niet om het fietsverkeer te 'plagen'. Ooit met een kind in een fietsstoeltje dwars door een wijk gereden? Of ooit met een auto daar waar je 30 mag rijden over een drempel gereden? Of een ziekenauto zien stunten over de drempels met een zwaargewonde patiënt achterin? In alle gevallen heeft dat geen enkel positief effect. Na de drempel wordt weer gas gegeven (milieu -/-) en weer geremd voor de volgende drempel.
Wat heeft Nijmegen in het verleden wel goed gedaan? Door zeer strenge snelheidscontroles is de snelheid van het autoverkeer teruggebracht naar 50 kilometer. We leven nu in 2016. Laten we gebruik maken van de beschikbare technologie van 2016. Ook op andere wegen en in wijken.
Uitgangspunt 1: Om het voor alle deelnemers aan het verkeer aantrekkelijk te maken moeten álle verkeersdrempels worden verwijderd. Enkel bij het binnengaan van een wijkdeel kunnen drempels blijven.
Uitgangspunt 2: Maak gebruik van nieuwe technieken om snelheid te controleren. Drempels weg, snelheidscontroles in de plaats. Frequent. Onverwacht. Geen vaste flitspalen.
Uitgangspunt 3. Maak onderscheid in de soorten wegen en de daarbij behorende toegestane snelheden in elke wijk.
Hoofdwegen: Max snelheid 50 tot 70 km
Doorgaande hoofdwegen: Max snelheid 40 km
Doorgaande wegen: Max snelheid 30 km
Doorgaande wijkwegen: Max snelheid 30 km
Gedrag veranderen, is lastig. Deelnemers aan het verkeer moeten eerst een positieve houding krijgen en zich verantwoordelijk voelen voor elkaar. Dat houdt in: maak het gemakkelijk voor de fietser en auto's (weg drempels). Maar controleer iedereen 10 x vaker op gedrag. Fietsers op verkeersregels, verlichting, stoplichten, etc. Automobilisten in het bijzonder op snelheid. Automobilisten ergeren zich rot aan fietsers. Maar andersom ook. Zorg door scherpe controles dat iedereen zich aan de regels en snelheid houdt.
Met vriendelijke groet,
Pieter de Wildt
Regentessestraat 5
6522 AM Nijmegen