Aanpak


We baseren onze aanpak op het gedachtegoed van het boek Friendraising.

Donateurs worden hierin niet gezien als ‘wandelende portemonnees’ maar als ‘mensen met idealen en ambities’ die meer te bieden hebben dan geld alleen. 

Vaak worden donateurs hierbij als een homogene massa gezien en maakt het niet uit of donor X of donor Y geeft, als er maar geld binnenkomt. Dit geeft de gulle donateur het gevoel inwisselbaar te zijn, terwijl er achter elke donatie een leven en een verhaal schuilt. Mensen vinden het fijn om persoonlijk bedankt te worden of dat in ieder geval de verbinding die zij met ons voelen erkend en beantwoord wordt.

Één van de ideeën waarop friendraising is gebaseerd, is dat geld niet het enige transactiemiddel is in de relatie tussen organisaties en donateurs. ‘Tijd, netwerk en expertise zijn ook wat waard en deze bijdragen in natura kunnen soms uiteindelijk nog veel waardevoller blijken dan klinkklare euro’s’. 

 De principes zijn dus:

  • vriendschap moet je verdienen, eerst heb je alleen een relatie 

  • begin in eigen kring

  • bedank en waardeer systematisch

  • leer je vrienden kennen!

  • leef je in in hun belangen.

  • maak je communicatie persoonlijk: wie ben ik, wie ben jij?

  • vriendschap is meer dan dan geld alleen: praatje, samenwerking etc.

  • vraag bv. ook advies aan je vrienden

  • vrienden kunnen jouw organisatie weer verder uitdragen