Nijmegen-Oost barst ervan: er wonen en werken heel veel ondernemers in onze wijk. Elke maand stellen we aan een ervan een aantal vragen. Deze maand: Chris Scholte, arbeidsdeskundige en herstelcoach. Chris opent de deur in een frisgroen pak. Haar bedrijf Synapsis biedt arbeidsdeskundig advies, letselschadebegeleiding en re-integratiediensten. Vanuit haar kantoor in Nijmegen is ze landelijk actief voor opdrachtgevers.
Tekst: Wilmy Smeets, fotografie: Marc van Kempen
Wat doet een arbeidsdeskundige precies? “Ik krijg opdrachten van o.a. bedrijven, scholen en universiteiten, overheden, arbodiensten en ben actief op twee vlakken. Het ene vlak is arbeidsdeskundig onderzoek bij werknemers die langer dan drie maanden ziek zijn. Van tevoren ontvang ik informatie over de werknemer. In het gesprek met de werknemer geef ik uitleg over verplichtingen en beperkingen maar ook over mogelijkheden binnen en buiten het eigen bedrijf. Ik vraag welke weerstanden er zijn en adviseer over hoe de re-integratie kan worden opgebouwd. Zo’n gesprek heb ik ook met de werkgever. Daarna schrijf ik een adviesrapport voor het hersteltraject en probeer ik de partijen bij elkaar te brengen.
Het andere vlak is letselschadebegeleiding, bijvoorbeeld na een bedrijfs- of verkeersongeval of na een medische fout. De cliënt heeft klachten of beperkingen en kan daardoor vastlopen in herstel, werk, relatie of wonen. Ik onderzoek de beperkingen, mogelijkheden en de specifieke hulpvraag richting herstel en toekomst. Die hulpvraag kan psychologische hulp zijn, een beroepstest, een oriëntatie op opleidingen, fysieke hulpmiddelen voor een werkplek en soms zelfs een huis voor een dakloze of een uitkering. Ook zoeken we stages of werk. Synapsis heeft bij dit alles de regie en zet deskundigen of trajecten in die nodig zijn voor het herstel. Werknemers en cliënten worden langdurig gecoacht, het leren accepteren van de nieuwe situatie speelt daarbij vaak een grote rol.”
Waar ben je goed in? “Ik kan goed de kern van het probleem zien, actiepunten formuleren en hier naar handelen, maar ook de pijn en belemmeringen zien van de cliënt. Van daaruit sluit ik aan op wat nodig is en wat nog kan. Ik vraag goed door, want achter het verhaal van iemand zit soms nog een ander verhaal of een conflict waar je geen weet van hebt. Dan moet je creatief zijn in je oplossingen en steeds weer nieuwe wegen zien voor de cliënt. Verder kan ik dingen goed uitleggen, weerstand bespreekbaar maken en begrip tonen, daardoor iemand in beweging krijgen. Ook denk ik dat ik goed kan beargumenteren waarom iets nodig is en de opdrachtgevers van de noodzaak overtuigen.”
Waaruit put je motivatie en voldoening, ook als het tegenzit? "Ik put er voldoening uit als mensen zich gehoord voelen en als ze verder geholpen willen worden om te herstellen. Het mooiste is als iemand zichzelf uiteindelijk heeft teruggevonden, bijvoorbeeld als iemand na de juiste scholing weer een aangepaste baan heeft gevonden. Soms is het lastig als iemand minder gemotiveerd is, de moed heeft opgegeven, dat kost veel energie. Maar we lossen problemen altijd op, hoe groot of lastig ook. Bij dit werk is het zeer belangrijk dat ik goed in contact blijf met mezelf. Daarom vertoef ik graag in de natuur, loop hard, houdt van salsadansen, lezen, bakken en koken en doe graag leuke dingen met mijn man en het gezin.”
Heeft de coronaperiode voor jouw werk zaken veranderd? “Ja, ik heb nu meer beeldgesprekken in plaats van fysiek contact. De intake van een letseltraject is altijd persoonlijk om elkaar goed te leren kennen. Maar de vervolggesprekken zijn nu vooral digitaal. Verder zie ik dat er nu meer mensen worden ontslagen bij een tijdelijk contract als ze ziek zijn, dat heeft impact voor mijn gesprekken. En ook merk ik dat cliënten me vaker bellen om houvast te zoeken, omdat bijvoorbeeld revalidatietrajecten niet doorgaan of worden uitgesteld.”
Als je opnieuw zou beginnen, zou je dit werk dan ook gekozen hebben? “Ik zou veel eerder een eigen bedrijf beginnen om alles op mijn manier te kunnen doen: veel aandacht en tijd voor de gesprekken en voor de kwaliteit van mijn advies. We hebben inmiddels naam gemaakt met die kwaliteit en daar ben ik best trots op!”