De gemeente Nijmegen zet op een rijtje wat ze aan haar inwoners momenteel aan kan bieden. Dat is natuurlijk vanwege de coronacrisis in de vorm van een telefoongesprek en/of een verwijzing naar uitgebreide informatie op de geeentewebsite.
Luister- en advieslijn
Veel kinderen en gezinnen zitten nu thuis. Vrienden opzoeken, naar school gaan, bij opa en oma op bezoek, het valt allemaal weg. Dit kan bij jongeren gevoelens van stress, onzekerheid en angst veroorzaken. En soms tot een ruzieachtige sfeer leiden.
Onrust
De coronacrisis kan ook zorgen voor onrust binnen het gezin. Door angst voor het virus, onzekerheid over geld en de combinatie werk-, school-, zorg- en huishoudelijke taken. Leerlingen, maar ook ouders/verzorgers van het voortgezet (speciaal) onderwijs in de regio Nijmegen kunnen schoolmaatschappelijk werkers bellen voor een luisterend oor en advies.
De schoolmaatschappelijk werkers zijn bereikbaar op telefoonnummer: 024 - 212 05 15. Elke dag van 10.00 uur tot 16.00 uur. En op maandag, dinsdag en woensdag ook van 19.00 uur tot 21.00 uur.
Hulp bij psychische of verslavingsproblemen
We zitten allemaal veel thuis vanwege het coronavirus. Dit kan extra moeilijk zijn als iemand in uw omgeving psychische of verslavingsproblemen heeft. Maakt u zich zorgen over iemand?
Indigo Gelderland kan u helpen met steun, informatie of advies. Op deze website vindt u een overzicht.
Ook KlantContactCentrum werkt vanuit huis
We meldden het eerder al in deze nieuwsbrief: ook al zitten we midden in een coronacrisis, de dienstverlening van gemeente Nijmegen gaat gewoon door. En daar speelt het KlantContactCentrum een centrale rol in. Medewerkers beantwoorden dagelijks honderden telefoontjes en handelen vragen af over de meest uiteenlopende onderwerpen.
Soort vragen
Natuurlijk zijn er de ‘gewone’ aanvragen voor een paspoort of rijbewijs, worden er baby’s geboren van wie de naam moet worden geregistreerd en hebben mensen vragen over een parkeervergunning of een verhuizing. Maar er komen ook hele andere vragen binnen: Ik ben ondernemer en kom financieel in de problemen, wat moet ik doen? Ik zit thuis in quarantaine en heb een uitkering, kan ik mijn statusformulier ook digitaal insturen? Mijn fiets staat al een tijdje in de stalling onder Doornroosje, wordt deze nu weggehaald door de Afac? Of: ik werk in de horeca, heb geen werk en kan mijn huur niet betalen. Kunnen jullie mij helpen?
Thuis werken
Allemaal vragen die te maken hebben met de huidige situatie en waar de klant zo snel mogelijk een antwoord op nodig heeft. Dat antwoord halen de KCC-medewerkers deze dagen op vanuit hun eigen woonplek. Want net als de meeste gemeentemedewerkers werkt ook het KCC vanuit huis.
“Dat hebben we heel snel kunnen regelen”, vertelt Tanja Vos, bureauhoofd Publiekszaken. “Met een laptop, telefoon, toegang tot alle systemen en de mogelijkheid om online te overleggen, kan ook bij het KCC elke medewerker thuis werken. Daarbij zijn goede roosters, een dagelijks uitwisselen van kennis en informatie en de mogelijkheid om iemand te bellen als je er even niet uitkomt, een belangrijke voorwaarde.”
“Ons streven is dat de klant niet merkt dat de dienstverlening vanuit huis wordt geleverd. Zo hoort het ook. Deze situatie is voor veel mensen al lastig genoeg. Dan ben ik blij dat wij de vragen die ze hebben zo efficiënt en goed mogelijk kunnen oplossen.”