Het doel van de stichting achter de Wijkkrant en wijkwebsite nijmegen-oost.nl is een informatievoorziening die bijdraagt aan een betrokken Nijmegen-Oost, waar mensen en organisaties elkaar vinden en naar ‘eigen kunnen’ bijdragen. Om dit te bereiken werken we als redactie vanuit zeven principes. Deze sturen hoe we elke maand de krant maken en nijmegen-oost.nl gebruiken. Het leek ons goed om deze met jou als lezer te delen, dus hier komen ze!
Door Eric Hendriks & Kor Goutbeek
Onze principes zijn
- Een betrokken wijk bouwen we met het vertellen van verhalen
- We richten ons meer op wat we hebben dan op wat we missen
- We maken mooie dingen zichtbaar
- Iedereen kan en heeft iets
- Iedereen is welkom
- Resultaten tellen
- We houden van feestjes!
1. Een betrokken wijk bouwen we met het vertellen van verhalen
Het vertellen van veel verschillende, mooie verhalen is de basis van wat we doen. Deze gaan over mensen, over initiatieven, over de wijk, het leven van toen, nu en in de toekomst. Via verhalen leren mensen, krijgen ze inspiratie en het verdiept en vergroot hun beeld van de wijk. Ons streven is om voor zoveel mogelijk verschillende lezers aantrekkelijke verhalen te maken. En we streven ernaar dat je ná het lezen van een artikel een positief en energiek gevoel hebt!
2. We richten ons op wat we hebben en niet op wat we missen
Onze verhalen gaan over de passies van mensen, ideeën voor de toekomst, bijzondere ondernemers. We kijken naar de wijk als een verzameling van mogelijkheden, plekken en initiatieven. Ons glas is halfvol. Dat wil niet zeggen dat wij onze ogen sluiten voor mensen die het moeilijk hebben. Dan zijn we bijvoorbeeld benieuwd naar wat hen de kracht geef om hier doorheen te komen. Dat is een kwestie van balanceren, wikken en wegen, hoor en wederhoor. Bij heikele kwesties willen we meerdere gezichtspunten belichten. We signaleren, beschrijven en nodigen iedereen uit aan het 'gesprek' deel te nemen. Als er iets niet goed gaat in de wijk, kunnen we dat aankaarten, maar wel positief en oplossingsgericht. We zijn geen spreekbuis van organisaties of individuen.
3. We maken de mooie dingen zichtbaar
Veel van die capaciteiten en ‘pareltjes’ in onze wijk zijn onzichtbaar en maar weinig mensen kennen ze. Daarom maken wij ze via verhalen zichtbaar: om anderen te inspireren of in contact te brengen met wat er al is. Ook geven we de mogelijkheid voor inwoners, organisaties en ondernemers om zichzelf in de krant en op de site te presenteren. Zo kunnen ze communiceren met wat ze de wijk en anderen bieden. Bijvoorbeeld in de agenda op de site. Hierdoor benutten we wat er is en wordt de wijk sociaal én economisch sterker.
4. Iedereen kan en heeft iets
We gaan ervan uit dat elke inwoner van onze wijk iets kan, iets weet of iets heeft waarmee hij of zij iets kan betekenen voor een ander. We zijn hier voortdurend naar op zoek. We richten ons dus niet op problemen en verschillen tussen mensen maar ‘waar ben je goed in?’, ‘Waarvan wordt je enthousiast?’
5. Iedereen is welkom
We proberen de groep mensen die meedoet steeds groter te maken. Hiervoor gebruiken we allerlei manieren waar mensen verhalen kunnen lezen. Veel ouderen vinden een papieren krant fijn, jonge werkenden en gezinnen gebruiken onze site liever op de telefoon. Voor mensen die blind zijn of een andere visuele handicap hebben, is onze site speciaal aangepast. Elke wijkbewoner moet zich kunnen identificeren met de krant. Bijvoorbeeld ook mensen die zich eenzaam voelen. Als we dat nooit benoemen, kan dat vervreemdend werken. Waarmee de lezer juist een gevoel van isolatie, buiten de boot vallen krijgt, in plaats van verbinding te ervaren. Het gaat er dan wel om ook te laten zien welke mooie initiatieven er zijn om eenzaamheid tegen te gaan.
6. Resultaten tellen
Hoe weten wij of we op de goede weg zitten met wat we doen? Voor ons is het motiverend om te zien dat wat we doen als redactie, ook effect heeft en dat we onze doelen bereiken. Daarom maken we onze resultaten concreet. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel vrijwilligers elke maand de krant te bezorgen (100). Of hoeveel ondernemers en organisaties onze krant (50) en site (500) een waardevol kanaal vinden. Of hoeveel lezers fan zijn (1400) en hoeveel leden de site heeft (4.000).
Zo zijn we ook benieuwd naar hoeveel mensen elkaar leren kennen door de Wijkkrant!
7. We houden van feestjes!
Omdat we de wijkkrant en site in onze vrije tijd maken, maken we het zo leuk mogelijk voor onze vrijwilligers. Dus: 'why have a meeting when you can have a party?' We kletsen liever met elkaar op een terras dan in een vergadering. We maken ook geen notulen en er is veel vrijheid voor eigen inbreng en ideeën. Onze redacteuren krijgen geen ‘opdrachten’ en doen alleen dat wat ze leuk, nuttig of leerzaam vinden.