Jaarlijkse belastingopgave
Als je op de jaarafrekening van je gasleverancier kijkt tref je niet alleen gaskosten, vastrecht en netbeheerkosten aan maar vooral ook veel belasting.
Het blijkt dat je voor iedere m3 gas 61% belasting betaalt.
Die belasting per m3 bestaat uit:
- energiebelasting
- ODE (belastingopslag duurzame energie)
- BTW
Hoewel energiebelasting noch ODE enige waarde toevoegt aan het gas, wordt de BTW ook over deze belastingcomponenten berekend.
Daarnaast betaal je ook over vastrecht en netbeheerkosten BTW.
De gasmeter is daardoor eerder een belastingmeter dan een gasmeter: hoe meer belasting je betaalt, hoe meer gas (als nevenprodukt) je daarvoor geleverd krijgt.
Het Rijk en gasbelastingheffing
Alle gasbelastingen (energiebelasting, ODE en BTW ) zijn rijksbelastingen en worden afgedragen aan de staat.
Dat betekent dat het Rijk geen enkel belang heeft bij het besparen op het gebruik van aardgas.
Erger nog: afname van aardgasgebruik zal tot een aanzienlijk belastinggat leiden voor de Rijksoverheid.
Linksom of rechtsom zal de Rijksoverheid verminderde belastingopbrengten elders willen/moeten compenseren.
Degenen die nu energiebesparing propageren realiseren zich niet dat zij daarmee het Nederlandse collectieve voorzieningennivo, betaald uit belastinginkomsten, aanmerkelijk schaden.
Even als voorbeeld:
In Nijmegen hebben particulieren in 2018 ruim 86.257.000 m3 gas verbruikt.
Dat heeft de Nederlandse staat in 1 jaar 40.529.706 Euro aan belasting opgeleverd.
Het Rijk kan zich het verlies van deze belasting echt niet permitteren.
Als Nijmegen 'van het gas af' zou gaan zal het Rijk genoodzaakt zijn die gederfde inkomsten elders te compenseren.
Ik vermoed dat het Rijk dat niet doet door de subsidie aan de glastuinbouw (die nu nauwelijks belasting over gas betaalt) te stoppen. De rekening zal natuurlijk weer bij particulieren gelegd worden.
Energiebesparing
Op allerlei plekken in Nederland wordt fanatiek gewerkt aan 'energie'besparing.
Het gaat bijvoorbeeld om projekten als 'nul-op-de-meter', 'label B-isolatie', 'aardgasvrije wijken'.
Omdat particulieren meer belasting betalen voor energie dan voor de energie zelf zijn dit geen energiebesparingsprojekten, maar belastingbesparingsprojekten.
In deze projekten worden huurders en woningeigenaren aangespoord tienduizenden euro's uit te geven om hun energieverbruik te reduceren.
Hen worden financiële voordelen voorgespiegeld vanwege lagere 'energie'kosten; maar die lagere kosten bestaan vooral uit minder belastingafdracht.
Nu heeft de recente geschiedenis (verhoging energiebelasting op gas, verlaging energiebelasting op elektriciteit in 2019) laten zien dat niets zo onvoorspelbaar is als de belastingpolitiek van de rijksoverheid. Op basis van onvoorspelbare parameters kun je huurders en woningeigenaren geen beslissingen met zulke ingrijpende financiële gevolgen laten nemen.
Belastingbesparing is fictie
Als het gasgebruik van particulieren in Nederland gaat afnemen kun je met zekerheid voorspellen dat op enig moment de belastingopbrengsten op gasgebruik zó zullen dalen dat die elders gecompenseerd moeten worden.
Alle beslissingen van huurders en woningeigenaren voor gasbesparende uitgaven blijken dan minder onrendabel te zijn, omdat ze vooral gebaseerd zijn op belastingbesparing en niet op gaskostenbesparing.
Daarom is iedere berekening, die 'bespaarde belasting' in een 'rendements'berekening van uitgaven voor gasreducerende maatregelen betrekt onjuist.
Wie voor de bekostiging van energiebesparende maatregelen leningen heeft afgesloten kan in financiële problemen komen omdat de voorgespiegelde besparing waarmee de lening afgelost moest worden niet optreedt.
De juridische gevolgen voor die leningovereenkomsten is uiterst ongewis.
Dat geldt ook voor onder onjuiste voorstelling van zaken afgesloten contracten met leveranciers van een warmtenet.
Advisering en aansprakelijkheid
Degenen die huurders/woningeigenaren hebben 'geadviseerd' hangt dan een vergelijkbare claim boven het hoofd als rondom de woekerpolissen. Niet alleen hebben deze 'adviseurs' zich ten onrechte opgesteld als financiële adviseurs, zij hebben bovendien niet voldaan aan de zorgplicht die daarbij hoort en hebben een onjuiste voorstelling van zaken gegeven.
Er zal nl. blijken dat geen enkele gasbesparende maatregel financieel gecompenseerd kan worden door verminderde gaskosten (zonder belasting).
Huurders en woningeigenaren moeten daarom iedere berekening waarin 'bespaarde belasting' voorkomt in de prullenbak gooien.
Huurders en woningeigenaren doen er dan ook goed aan 'adviseurs' een verklaring te laten ondertekenen waarin zij voor de technische levensduur van de aan te brengen voorzieningen garant staan (met een boeteclausule) voor hun financiële berekeningen.
Het betekent ook dat aan de 'berekeningen' op de websites van Milieu Centraal, de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis geen enkele waarde mag worden toegekend. Die zijn nl. volledig gebaseerd op het huidige belastingsysteem en de huidige tarieven.