Wat is er aan de hand met deze krant? Paniek in de tent of juist een nieuw perspectief? We vragen het aan twee drijvende krachten achter de Wijkkrant, Eric Hendriks en Loes Wijffels.
Wie zijn jullie?
Eric Hendriks: “Ik woon op de Hengstdalseweg en als coördinator regel ik samen met ons team alles om de krant heen: drukker, administratie, bezorging, speciale projecten en de website. Als de krant zijn 50-jarige jubileum haalt in 2022, ben ik er 25 jaar bij. Ik ben sociaal ondernemer met het bedrijf Munity Services aan de Berg en Dalseweg.”
Loes Wijffels: “Ik woon op de Tooropstraat en ik kwam tien jaar geleden bij de krant als columnist: inmiddels ben ik eindredacteur en advertentiebegeleider. Daarvoor was ik leerkracht op een basisschool. Momenteel werk ik freelance als journalist voor onder andere De Gelderlander.”
Omdat de antwoorden van beide sterk in elkaars verlengde lagen, heb ik ze samengevoegd (KG):
Wat is het probleem?
“De krant drijft voor 100% op onze lokale ondernemers. Vergeleken met een jaar geleden zijn we nu de helft van adverteerders kwijt. Van de twaalf pagina’s advertenties hebben we nu nog maar 6. Die ontwikkeling was er al door de toenemende concurrentie op de lokale advertentiemarkt, maar de coronacrisis heeft dit proces versneld. Terwijl wij juist onze inspanningen tijdens deze crisis hebben opgevoerd, we zijn meer nieuws uit de wijk gaan verzamelen en we merken dat veel mensen dat op prijs stellen. We werken met twintig vrijwilligers, dus de grootste kostenposten zijn druk en verspreiding. De kosten voor verspreiding brengen we al naar beneden: we hebben inmiddels 85 buurtbewoners bereid gevonden daarmee te helpen. Dat toont ook ons draagvlak in de wijk. Subsidie van de gemeente biedt geen soelaas, want is heel beperkt en er worden nogal wat eisen aan gesteld, waardoor onze onafhankelijkheid onder druk komt te staan.”
Waarom is de Wijkkrant belangrijk?
“De verhalen in onze krant zorgen voor veel nieuwe ontmoetingen in de wijk. Wij schrijven niet snel over narigheid en wat er allemaal niet goed gaat, maar laten liever mooie voorbeelden zien van hoe het ook kan, wat inspireert, wat mensen motiveert om ook iets te ondernemen in de wijk. Zo belichten we onze ondernemers in Oost, de geschiedenis, het groen, kunst en vooral: het persoonlijke verhaal van Oosterlingen. Wat drijft ze, wat boeit ze, wat willen ze ons meegeven? Daarmee vergroten we de contacten in de wijk. Hierover krijgen we ontzettend veel spontane positieve reacties van lezers. Ook met projecten als de Glossy, de horecagids, het Buurtboekje en historische wandelingen dragen we bij aan een betere sfeer in de wijk. En dan hebben we het nog niet eens over de website die dagelijks wordt bijgewerkt en onze wekelijkse nieuwsbrief die naar 5000 Oosterlingen gaat.
Wat is de oplossing?
“We starten de campagne Fan van Oost. Als je Fan van Oost wordt, betaal je tien euro per jaar en krijg je een sticker op je brievenbus, waardoor bezorging gegarandeerd is. Welke NEE/JA- of NEE/NEE-sticker je ook op de brievenbus hebt. Nu gaat dat nog vaak mis. Als je Fan van Oost wordt, geef je ook een signaal dat je bij wil dragen aan een leefbaarder buurt. We hopen op zo’n duizend deelnemers op een bevolking van 25.000, dat lijkt me binnen een half jaar haalbaar. Spannend is het wel, er staat echt iets op het spel, want als er vijftig mensen meedoen blijkt dat de Wijkkrant ook echt geen bestaansrecht meer heeft. En als het wel lukt, zijn we nog beter verankerd in de wijk, is ons draagvlak nog steviger!”
Nijmegen-Oost heeft een sterk imago in onze stad en zelfs daarbuiten: groen, glooiend en gezellig. Maar het vergt wel constructieve inzet van wijkbewoners om dat te behouden en verbeteren. Elk jaar tien euro als investering in een leefbare wijk is dan best rendabel.”
Woon je ook met veel plezier in ‘ons’ Nijmegen-Oost? Waardeer je ook de bijdrage van de Wijkkrant aan een fijne buurt? Wordt dan ‘Fan van Oost’ en zorg dat de Wijkkrant blijft!
Ga nu naar nijmegen-oost.nl/fan.