Op 8, 9 en 10 juni is het weer tijd voor de Music Meeting! In de Wijkkrant een uitgebreid interview met wereldster Maite Hontelé, die is toegevoegd aan het MM-team.
Door redacteur Simone Kiekebosch, fotografie Mohanad Ataya
Sinds enige maanden is het programmateam van het International Music Meeting Festival uitgebreid met een speciale dame: de wereldberoemde salsa-trompettiste Maite Hontelé.
Maite is onder andere toegevoegd aan het programmateam om meer vrouwen op het podium te krijgen. Maite: “Klopt, Music Meeting is sinds dit jaar aangesloten bij het Europese initiatief Keychange. Het streven is dat in 2022 in vijftig procent van de bands op de Europese festivalpodia minstens één vrouw zit. Voor een betere balans. Maar je moet niet op zoek naar bands met vrouwen. Je moet in de eerste plaats kwaliteit zoeken. Gelukkig heeft Music Meeting zeer hoge kwaliteit en een trouw publiek.”
Je hebt tien jaar in Colombia gewoond, hoe kwam je daar terecht? “Ik speel al sinds mijn negende trompet en heb conservatorium jazz en latin gedaan in Rotterdam. Ook heb ik een minorstudie Kunst en Zaken gedaan in Leiden. Het idee was om daar iets mee te gaan doen. Voordat ik de keuze maakte voor een professionele carrière was ik programmeur bij Raza in Utrecht. Toen ik een salsa-album uitbracht, werd dat zo goed ontvangen in Colombia dat ik er uiteindelijk ben gaan wonen. De mensen zijn heel vriendelijk. En in Medellin zat ik in het epicentrum van de salsa. Iedere salsaspeler kwam voorbij en zo werd ik steeds bekender. Uiteindelijk was ik de leader van een salsaband.”
Wat heeft die tijd in Colombia je gebracht? “Het was vooral een eyeopener. Het is ontzettend leerzaam om in een land te leven waar alles zó anders is en gaat. Daarnaast heb ik in Colombia echt carrière kunnen maken als latin-trompettiste. Dat was in Nederland niet gelukt, hier is te weinig publiek voor salsaconcerten.”
Hoe was het qua vrouwen in Colombia? “In Colombia zijn ze nog op een heel ander punt. Daar is het al lastig om bijvoorbeeld trompet te spelen als meisje. Ik had een voorbeeldfunctie. Omdat ze me leerden kennen, was het voor mij niet zo moeilijk om hogerop te komen in de muziekwereld. Ik heb daar heel veel mensen kunnen inspireren. Bijvoorbeeld een meisje in Medellin dat trompet wilde spelen. Toen ze dat vroeg aan haar ouders was het antwoord ‘nee’. Maar toen ze een video aan haar ouders liet zien met een blonde vrouw als bandleider was het antwoord opeens ‘ja’. Het moet wat gelijkwaardiger worden.
Waarom ben je teruggekomen naar Nederland? “Ik miste mijn familie en was eigenlijk wel klaar met de trompet. Trompet spelen vereist enorme discipline. Je moet iedere dag spelen voor de lipspanning. Het is niet als een piano, waar je zo weer mee verder kunt. En toen ik eenmaal stopte met mijn trompet vroeg ik me af wat ik nog moest in Colombia. Bij trompet spelen ben je eigenlijk vrij beperkt bezig. Bij het werken als programmeur ben je veel meer met je hersens bezig, dat trok me wel weer aan. In november begon ik me te oriënteren op werk in de culturele wereld in Nederland en toevallig kwam deze vacature voorbij. En hier zit ik nu!”
Ze spreekt snel en nog steeds vlekkeloos Nederlands. Je kunt niet merken dat ze ruim tien jaar alleen maar Spaans heeft gesproken.
Ga je ooit nog trompet spelen? “Ik denk nu van niet. Mijn laatste album, Cuba Linda, is in feite een samenvatting van mijn hele carrière. Dit album is overigens opgenomen in dezelfde studio in Havana waar de Buena Vista Social Club ook is opgenomen.”
Het festival komt er aan. Waar zie je zelf het meest naar uit? “Tja, dat is moeilijk. We hebben nu twee artiesten in Focus, beiden vrouwen. Eliane Correa (bandleider van Wara) en Bex Burch (bandleider van Vula Viel). Ik wil ook graag aan de hand van deze Artists in Focus de verhalen gaan vertellen van deze muzikanten. En ik zie wel uit naar Wara. Zij komen uit Londen en er is momenteel zoveel moois te zien in Londen op muziekgebied. Wara biedt hiphop, jazz, Cubaans en salsa. Met allerlei invloeden uit Jamaica, Cuba, Uruguay en Londen.
Hoe heb jij in 2012 zelf het optreden op Music Meeting ervaren? “Ik vond het een heel warm festival, een warm onthaal en een goede connectie met het publiek. Het was indertijd in de Apollo-tent; het mooie is, dat Music Meeting een trouw publiek heeft dat echt luistert.”
Je hebt zeker een groot internationaal netwerk? “Zeker, en dat komt nu zeer van pas. Ik kan bijvoorbeeld via social media zo een artiest vragen, rechtstreeks, zonder dat we de weg via het management hoeven te bewandelen. Dat is veel gemakkelijker.”
Wie heb jij kunnen toevoegen aan de lijst van artiesten? “Wim Westerveld (een van de grondleggers van Music Meeting en tevens de programmeur vanaf de beginjaren - red.) had natuurlijk al een groot deel van het programma klaar. Maar ik heb onder andere El Tuyer Ilustrado ingebracht. Een duo uit Venezuela dat waarschijnlijk een heel mooi intiem concert gaat neerzetten.”
Vrouwen? “Nee, twee mannen!” Ze lacht.
Ik voel het helemaal aankomen: het gaat een fantastische Music Meeting worden op 8, 9 en 10 juni!