Na Amsterdam en Den Haag is de beurt nu aan Nijmegen-Oost voor een autodeel-project. Geen huurauto's, zoals Greenwheels of Mywheels, maar een project waarbij een groep buurtgenoten, straatgenoten of appartementencomplexbewoners samen een aantal auto's delen.
Tekst: René Pennock, foto's: eigen foto
Hans Tegels is al lang bezig met vervoer van meer mensen in minder voertuigen: hij was ooit actief als buschauffeur met zijn touringcaronderneming Tegeltoer."Ik wil al die auto's de straat uit hebben, meer ruimte voor spelende kinderen en mooiere straten." Toen hij plannen begon te smeden voor een autocoöperatie bleek dat Joris van Meel al met een initiatief in Nijmegen-Oost gestart was. De gemeente wil autodeelcoöperaties stimuleren en nodigde Walter Dresscher van Deel uit om de boel in Nijmegen aan te zwengelen. Walter had dat eerder in Den Haag en Amsterdam gedaan. Joris en Walter trekken nu de kar en Hans ondersteunt.
Het idee is: 'van veel weinig gebruikte auto's naar weinig veel gebruikte auto's'. De belangstelling in Nijmegen-Oost is groot. Inmiddels schreven zich al meer dan zestig belangstellenden in voor meer informatie en al bijna twintig mensen hebben aangegeven daadwerkelijk mee te willen gaan doen in een autodeelcoöperatie. Een coöperatie kan bestaan uit een aantal buurtgenoten, straatgenoten of elke andere willekeurige groep automobilisten. De coöperatie is eigenaar van een aantal (verschillende) auto’s al naar gelang de behoefte van de coöperatiedeelnemers, bijvoorbeeld een kleinere voor stadsritjes, een grotere voor lange ritten en/of een bestelbusje of stationcar voor zakelijk vervoer. De theoretische voordelen zijn duidelijk: meer autokeuze en minder kosten voor de deelnemers, eigen vergunninghouders-parkeerplekken, minder auto's op straat en meer groen in de wijk. In de praktijk blijken al deze voordelen daadwerkelijk allemaal behaald te worden. Bovendien blijkt dat daar waar de coöperaties al bestaan, er altijd een auto beschikbaar is, zelfs voor deelnemers die dagelijks een auto nodig hebben voor woon-werkverkeer. In noodgevallen kan teruggevallen worden op huurauto's van Greenwheels of Mywheels die overal in de wijk staan.
Om een coöperatie te kunnen beginnen zijn minimaal 4 auto’s nodig en voldoende deelnemers om deze auto's te gebruiken. In Den Haag bestaat het fenomeen al 5 jaar en hebben 100 gezinnen nu 15 auto's. Een coöperatie is haalbaar bij 8000 kilometers per maand voor deze vier auto’s. De auto’s leasen blijkt het handigst. Elke deelnemer betaalt maandelijks een voorschot voor de vaste lasten en de kosten. In de praktijk blijkt dat tussen de € 15 en € 25 per maand te liggen, de besparing zal duidelijk zijn. Elk half jaar wordt het overschot aan de deelnemers terugbetaald of wordt er bijbetaald als iemand meer gebruik heeft gemaakt.
In Nijmegen-Oost begint binnenkort een proef van 6 maanden. In de vierde maand kan dan begonnen worden met het oprichten van de coöperatie. Nieuwe deelnemers kunnen in principe elk moment instappen, uitstappen kan één keer per jaar. De coöperatie is eigenaar van de auto’s, de deelnemers maken zelf onderling afspraken over welk soort auto's er gedeeld gaan worden, op benzine of elektrisch, groot of klein, wie voor de schoonmaak zorgt en andere praktische zaken.
Wie interesse heeft kan meer algemene informatie vinden op wijzijndeel.nl.
Op jorisvanmeel.nl/autodelen staat informatie over het nieuwe initiatief in Nijmegen-Oost. De volgende bijeenkomst voor belangstellenden is 10 december om 19.30 uur in Wijkcentrum de Daalsehof.