Nijmegen-oost.nl

Inloggen of inschrijven

Uit ons archief: de Spoorbuurtstraten verklaard



In de Wijkkrant van Nijmegen-Oost van verscheen van de hand van toenmalig medewerkster Marleen de Jong een aantal interessante artikelen over de herkomst van de straatnamen in de Spoorbuurt in Hengstdal. Voor nieuwe bewoners van die straten - en voor wie het al die jaren terug heeft gemist - herhalen we deze reeks nu op de website. Als eerste: de Wagenaarstraat.

De meest oostelijk gelegen straat van de Spoorbuurt is vernoemd naar musicus/componist Johannes (Jo/Johan) Wagenaar.

Door Marleen de Jong

Even de cijfers: geboren op 1 oktober 1862 in Utrecht, overleden op 17 juni 1941 in Den Haag en in die periode getrouwd met Dina Petronella (ook mijn tweede naam! - MdJ) van Valkenburg.
Zijn vader was Cypriaan Gerard Bergen van Hengst, een rechter en later raadslid, een bekende Utrechtse patriciër die een relatie kreeg met zijn voormalige dienstmeisje, Johanna Wagenaar. Uit deze clandestiene relatie werden zes kinderen geboren. Johans vader en moeder zijn nooit getrouwd, maar zijn vader heeft wel altijd met financiële ondersteuning voor zijn heimelijke gezin gezorgd.
Wagenaars eerste kennismaking met muziek waren de draaiorgels en de orgelbespelingen in Utrecht, op naam van Richard Hol. (Die komt ook nog een keer aan de beurt, want daar is ook een straat in de Spoorbuurt naar vernoemd.)
Hol onderwees hem in compositieleer en orgel. Verder kreeg Wagenaar nog les in piano, viool en contrapunt. Hij heeft gewerkt als pianoleraar en altist.
Maar echte faam verwierf hij toen hij in 1888 Hol opvolgde als organist van de Domkerk en directeur van de Utrechtse Muziekschool, alsook als dirigent van het Toonkunstkoor Utrecht. Verder had hij nog losse optredens als dirigent.

Later vertrok hij naar 's-Gravenhage waar hij een hoger salaris kreeg en meer tijd had om te componeren. Hij was een goede improvisator en had een humoristische inslag. Hij schreef liederen, kamermuziek, werken voor koor en orgel, orkeststukken, cantates en opera’s. Hierin verwerkte hij veel humor en parodieerde het valse pathos van de Franse en Italiaanse opera’s. Maar meestal was zijn muziek serieus bedoeld: Wagner was zijn grote voorbeeld.

Hij was geen dromer of mysticus als zijn tijdgenoot Alphons Diepenbrock (ook al Spoorbuurt!), maar een componist die stond voor vakmanschap en vormbeheersing.
Wil je wat van zijn werken horen? Kies ‘Levenszomer’, ‘De Schipbreuk’ of het symfonische gedicht ‘Elverhöi’.

Browser niet ondersteund
Je browser wordt helaas niet ondersteund. Hierdoor kan het zijn dat sommige onderdelen van de site niet volledig werken. Lees hier meer over welke browsers we ondersteunen of update je browser.