In de loop van volgende week de Wijkkrant voor oktober in je bus! Hier alvast een voorproefje:
"Wijkkrant Nijmegen-Oost wordt East-Connected"
Column door Kor Goutbeek
We hebben er vijf heidagen op zitten met de voltallige redactie, debatten gevoerd op het scherpst van de snede, maar we zijn er dan eindelijk uit. Wijkkrant Oost vinden we een stoffige, suffe naam die in de 21e eeuw geen jongeren meer boeit, dus heten we vanaf januari East-Connected. We willen immers de buurt verbinden, de jeugd aanspreken met Engels en meedoen met de trend. Die trend is immers: naamsverandering.
Ik wilde mijn vertrouwde woningbouwvereniging Standvast bellen. Heette opeens Woonwaarts. Alle onderwijsinstituten die ik heb doorlopen zijn inmiddels onherkenbaar van naam veranderd. Mijn christelijke CVO-school in Losser heet inmiddels Meester Snelschool, mijn havo genoot ik aan het Ichthus college in Enschede, inmiddels Bonhoeffer-college, mijn hbo-opleiding in Deventer was aan Nieuw Rollecate, dat werd Rijkshogeschool IJselland en heet inmiddels Saxion Hogeschool en de KUN ten slotte werd Radboud. Het maatschappelijk werk heet in Nijmegen inmiddels Sterker en de ggz Pro Persona. Zulke namen laten veel te raden over. Ik houd van namen als Christelijke scholengemeenschap Buitenveldert: je weet precies waar ie staat, wat het is en van welke kleur. Maar tegenwoordig heten scholen liever Spangalis, Citadel of Olympus, waarmee net zo goed een ingenieursbureau bedoeld kan worden. De denkfout die gemaakt wordt is deze: dat een fancy naam het imago opkrikt. Maar het moet andersom werken: een imago krikt de naam op. Voorbeeldje: Universiteit Leiden heeft een dijk van een reputatie dankzij de inhoud: de oudste van het land, verreweg de meeste Nobelprijswinnaars en een reeks koninklijke studenten. De naam veranderen zou het imago alleen maar schaden, omdat dan deze rijke historie wordt weggedrukt.
Namen zijn tegenwoordig ook gewoon te koop: de eerste divisie van het betaalde voetbal is veranderd in Keukenkampioen divisie. Dat praat lekker in de nabeschouwing! Naamsveranderingen zijn ook nog eens duur door nieuwe logo’s, huisstijlen en campagnes om de nieuwe naam te lanceren. Het ministerie van Economische Zaken kreeg de toevoeging & Klimaat: kosten 1,3 miljoen. Het meest bizar is wel het omwisselen van de woorden ‘Veiligheid’ en ‘Justitie’. Die kostte het ministerie van Justitie en Veiligheid ruim 2 miljoen euro.
Zullen we het maar gewoon bij Wijkkrant Oost houden?
Reacties?