Veel analfabete nieuwkomers blijken niets te hebben onthouden van de inburgering en kunnen na honderden lesuren zelfs hun naam nog niet schrijven. Dat bracht docent Marike Spee uit Nijmegen-Oost ertoe deze doelgroep op een andere manier te benaderen en zelf een methode te ontwikkelen: Van HUH naar WAT? Haar aanpak, geïnspireerd door de Presentietheorie van Prof. dr. A.J. (Andries) Baart, blijkt succesvol. De klassen zitten overvol, de cursisten komen dolgraag én durven eindelijk te oefenen met praten en schrijven. Marike heeft gemerkt hoe fijn de meesten het vinden hun eigen naam, adres en telefoonnummer te leren schrijven, en om eenvoudige gesprekjes te durven voeren, bijvoorbeeld met de buurvrouw of de docent van je kind. Het geeft ze het gevoel er bij te horen.
Aansluiting zoeken in elkaars cultuur
De methode laat de cursisten oefenen met korte zinnetjes en eenvoudige gesprekjes. Met taal en thema’s waar ze iets aan hebben in het dagelijks leven, zoals: groeten – jezelf voorstellen – de buurvrouw uitnodigen voor koffie – jouw huis – jouw buurt – de supermarkt, en meer. Daarnaast is een belangrijk onderdeel van deze methode aansluiting zoeken in elkaars cultuur, elkaar daadwerkelijk leren kénnen.
Presentietheorie
Werken vanuit de Presentietheorie als docent NT2 houdt in: aannames over kennis of leervermogen van je cursisten loslaten, interesse in de belevingswereld van de cursist, aansluiting zoeken in elkaars cultuur, zorgen dat iedereen zich veilig en gezien voelt, aanmoediging, zorgen voor positieve ervaringen, warmte, humor, aandacht.
Zelfvertrouwen is de basis
De belangrijkste doelen zijn niet, zoals bij een gewone school, zo snel mogelijk en zo goed mogelijk presteren, maar: elkaar ontmoeten, durven oefenen, groeiend zelfvertrouwen en plezier in leren, aansluiting zoeken in elkaars cultuur, uitbreiden van basisvocabulaire, het voeren van eenvoudige gesprekjes en het leren schrijven van naam, adres en telefoonnummer. Het belangrijkste is dat elke cursist zich zich veilig voelt, met de taal bezig gaat en er plezier in krijgt. Als dat lukt, ontstaat er bijna altijd ruimte om te oefenen en leren, aldus Marike.
Van HUH naar WAT?
Van HUH naar WAT? bestaat uit een Lesboek voor de cursist, vol prachtige foto's en tekeningen om over te praten, overzichtelijk en kleurrijk, en volledig open te klappen zodat de cursist makkelijk letters kan overtrekken en naschrijven, plus een Instructieboek voor de docent. Het leuke is dat ook vrijwilligers makkelijk aan de slag kunnen met deze lesmethode. Marike verkoopt de lesboeken voor een laag bedrag, zonder winstoogmerk, via www.marikespee.nl Mail haar gerust voor meer informatie: of voor het maken van een (bel)afspraak.